Musik på film – Roy Andersson, Michael Nyman och Gus van Sant berättar om soundtrackets betydelse.
Musik på film – Roy Andersson, Michael Nyman och Gus van Sant berättar om soundtrackets betydelse.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3051&artikel=4287936
I veckans Kino lyssnar vi på film. På musiken i filmer. Från storsäljande hitsoundtracks till experimentmusik i high school-miljö. Och så tvingar vi en världsberömd kompositör att lyssna på sina egna verk på ett slitet kassettband.
Musik har blivit ett allt viktigare sätt att profilera filmer på. Musical supervisors anställs för att navigera rätt bland demos, vinyllådor och itunes-konton. Möt Markus Bergkvist och Magnus Palmborg som arbetar med detta i veckans Kino. Och hör om hur viktig dynamiken mellan bild och musik är för filmregissören Roy Andersson, som tar med sig sina tankar om musikens roll in i vardagen.
Gus van Sant har valt ett ovanligt sätt att musiklägga sina filmer på. I ”Elephant” och ”Last Days” använder han sig av experimentmusik istället för vanlig musik. Ljud av kyrkklockor, fåglar, från busshållplatser och järnvägsstationer får skildra alienation och utanförskap. Kino har pratat med Gus van Sant och kompositören Hildegard Westerkamp om att använda ljud som musik i film.
Kompositören Michael Nyman räknas som en av filmmusikvärldens megastjärnor efter sin musik till ”Pianot”, ”Tecknarens kontrakt” och ”Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare”. Han har sålt miljontals cd-skivor med sina högst personliga, egensinniga och outbytbara tonsättningar. Nina Asarnoj tog med sina gamla sönderspelade blandband för att spela upp sina favoritstycken för Nyman när han var på Sverigebesök. Hör bland annat om kopplingen mellan Nyman och popartisten Sting i veckans Kino.
I veckans klassiker lyssnar Jan Hammarlund på filmer om de klassiska kompositörerna Frédéric Chopin och Robert Schumann. Hur gör man för att dramat ska växa fram ur musiken, istället för att förvandlas till en tam, illustrativ musiktapet? ”Song of love” från 1947 och ”Impromptu” från 1991 är filmerna som granskas.
Programledare: Roger Wilson
Producent: Lisa Bergström