klassisk feministrulle

ikväll, 27 april, i Malmö
intressant just pga dess intersektionella perspektiv:


"Born in Flames
av Lizzie Borden

Tisdag 27 april kl 19.00
Biograf Spegeln, Malmö
Pris: 50 SEK


I samband med utställningen Breaking Point: Kathryn Bigelow's Life in Art arrangerar Signal - Center för samtidskonst och IFEMA - International Female Film Festival Malmö en visning av Lizzie Bordens film Born in Flames (1983), där Kathryn Bigelow medverkar i en av rollerna. Ingela Brovik, kulturjournalist, introducerar filmen.

"1983's Born in Flames shows Lizzie Borden in full glory, a feminist filmmaker bursting with ideas and vision. The setting is the future, New York City 10 years after the Social Democratic War of Liberation. Technically, that makes Born in Flames science fiction. But the future depicted here is not one of laser guns and spacesuits. Borden's American future looks remarkably like our present. Rape, day care, and discrimination are still unresolved issues in this new society. With sexual oppression the norm, women in this post-revolutionary world are still faced with the strategic decision of how to effect a social structure that is responsive to their needs and goals. The more things change, the more things stay the same. Born in Flames is a complex interweaving of characters, music, images, voices, editing, conflicts, and humor. It combines techniques of deconstructionist cinema and conventional narrative filmmaking and throws them together at a brisk pace that propels it all.” Marjorie Baumgarten


Varmt välkomna!


Signal - Center för samtidskonst
Södra Skolgatan 31, entré: Barkmansgatan
S-214 22 Malmö
+46 (0)40 979210
[email protected]
www.signalsignal.org

Signal drivs av Carl Lindh, Emma Reichert, Fredrik Strid och Elena Tzotzi "


Om du vill avsluta din prenumeration på Signals utskick v.v. besök http://www.signalsignal.org/about.html.

Pris till bästa kortfilmsidé



svenska musikdokumentärer till New York

MusicDocMalmö har sammanställt ett program med svenska musikdokumentärer
som visats i New York. Kolla in programmet och bloggen här:

http://ny.musicdoc.se/#home

This spring Music Doc is celebrating its fifth year as Swedens most prominent music documentary film festival. To celebrate our anniversary we are coming to New York to bring you top quality Nordic music documentaries. Music Doc will be holding screenings and events all over Manhattan and in Brooklyn in collaboration with Rooftop Films, the Swede Beat, Nomadic Wax, SVT and I Love Vinyl (amongst others). On this blog we will update you on the parties, the mobile and exclusive screenings and the various events we will hold during Music Docs visit in New York.

Download festival program here. Contact us at [email protected]

Filmare med färg: Råfilm

Foto: Julia Lindemalm

Text: Mattias Oscarsson
Uppdaterad 16 april 2010 8.32 Publicerad 16 april 2010 6.30

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article699541

På lördag visas Råfilms ”Repainting Cuba” på Inkonst. Vi besökte det samhällskritiska filmkollektivet som precis har flyttat in i nya lokaler i Malmö.

Norra Grängesbergsgatan är Malmös märkligaste gata – förärad både en blogg och en bok. Blandningen av industribyggnader i tegel och småföretag med lustiga skyltar har den senaste tiden haft en stark dragningskraft på kulturutövare som jagar billiga lokaler.

En av de senaste att flytta in är filmkollektivet Råfilm, som har skaffat sig ett kontor på nummer 26. Rummet är inte stort, men rymmer två arbetsplatser för redigering. En vägg och en bokhylla har målats i rosa. Kanske för att väga upp den råa utsikten över en transformatorstation och banvallen där Öresundstågen brakar förbi. Grannarna säger det mesta om den brokiga blandning som just nu karakteriserar området: kulturhuset Kontrapunkt, Naznaz bageri och Royal bilverkstad.

Ni var stationerade i Lund tidigare. Varför har ni flyttat till Malmö?

– Eftersom de flesta kulturaktivisterna har flyttat hit. Tidigare var det mer naturligt att vara i Lund. Men vi har kvar lokalen på Mejeriet, säger Alex Veitch.

Alex Veitch är den ende kvarvarande medlemmen från starten för tio år sedan. Idag är den ideella föreningen Råfilm uttalat politisk och arbetar för ”ett mer rättvist och jämlikt samhälle” – men så var inte fallet i början.

– Tidigare var det dyrt att hyra in sig på ställen där man kunde redigera film. Men den tekniska utvecklingen innebar att det helt plötsligt räckte med en dator och en digital videokamera. Så vi gick ihop och köpte utrustning. Men vi var några stycken som började göra film om sociala frågor, och det lockade i sin tur nya människor.

Idag består Råfilm av en kärna på ungefär tio personer som arbetar i olika konstellationer, men många fler har kommit och gått i enskilda projekt. Genom åren har man gjort mängder med filmer, hållit i workshopar och arrangerat ambulerande filmvisningar på husväggar och murar. Bland kollektivets mer uppmärksammade produktioner finns ”Hitmusik – konsten att sätta rytm till revolt”, från 2007 – en film som tar sin utgångspunkt i proggbandet Röda Bönor för att diskutera politik på dagens musikscen.

– Den filmen stärkte oss som grupp, säger Anna Weitz.

– Vi lärde känna varandras åsikter och ståndpunkter, och också hur vi ville jobba med film. Idag kan man sitta själv hemma med sin laptop och göra film – men det är en styrka att arbeta tillsammans.

Anna Weitz har precis varit med och gjort ”Det var en gång på riktigt”, som man hoppas kunna sälja in till tv. Den halvtimmeslånga filmen skildrar fyra barn i Valpara í so i Chile.

– Det är första gången vi gör något för barn. Vi berättar om deras vardagsliv och drömmar, bland annat med animationer som utgår från tecknade serier som de har gjort.

Andra filmer som är på gång handlar om prostitution i Kosovo, kreativitet på Möllan, och queermiljöerna i San Francisco.

Råfilm har inget verksamhetsbidrag utan söker stödpengar till varje projekt. Man har ingen ambition att utvecklas till ett produktionsbolag.

– Vi gör inte film på beställning. Och vi gör inte reklamfilm. Det är en gräns som vi har dragit. Men det går. Vi har lyckats hålla på i tio år och nu är vi mer stabila än tidigare. Det är upplagt för tio år till, säger Alex Veitch.


Kino: Öppnar sin egen Actors Studio

Kino: Öppnar sin egen Actors Studio

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?ProgramID=3051  16 april 2010
Gustaf Hammarsten, Malin Crépin, Maria Blom, Jens Jonsson, Gunilla Nyroos Gustaf Hammarsten, Malin Crépin, Maria Blom, Jens Jonsson, Gunilla Nyroos

Hur är det att vara granskad in i minsta pormask. Att vara älskad eller hatad av publiken, men samtidigt helt beroende av andras visioner och nycker. Kino går på djupet med skådespelaryrket den här veckan.

Möt Malin Crépin (I skuggan av värmen) och Gustaf Hammarsten (Brüno, Cleo) som berättar om hur det är att vara den som blir utvald och hur det är att vara den som blir ratad. Båda har varit haussade löften som slagit igenom stort på vita duken och sen försökt svara mot publikens, regissörers och de egna förväntningarna i yrkets vardag. Carl Stjernlöf Carl Stjernlöf

”I Sverige finns det alldeles för få jobb om man vill jobba med film”, det säger Carl Stjernlöf som har gjort en radiodagbok till Kino om slitet som krävs för att kunna leva av skådespelaryrket. Han åker till Cannes och London på egen bekostnad för att leta jobb och nätverka. Följ med på hans jobbraggarturné.

Regissörer som bara älskar, ser och upptäcker skådespelare hör vi ofta historier om. Den laddade relationen mellan regissör och aktör har nästan fått en mytisk kvalitet.  Om hur det är i verkligheten berättar regissörerna Maria Blom (Masjävlar) och Jens Jonsson (Ping-pongkingen).

Men vi måste ju även dela ut några goda råd. Hur gör man för att inte gå sönder av bekräftelserusets baksmälla? ”Vad är mig själv och vad är mitt ego? Det gäller att skilja på de två” säger Gunilla Nyroos som är veckans guru. I Kino ger hon handfasta tips till nybörjare i yrket.

Dessutom möter vi bioaktuella Tina Fey (En galen natt, 30 Rock) som häcklar pressens skönhetsfrågor med att berätta om sin plastikopererade hand.'

Och när temat nu är skådespelare, så kan vi förstås inte låta bli att prata om Marilyn Monroe, en av de största ikonerna i Hollywood och världen, och temat för veckans Kinoklassiker.


Lars von Trier igång med ny film

Foto: AFP PHOTO/Francois Guillot Kirsten Dunst - glad på jobbet.



källa: http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/kirsten-dunst-i-ny-von-trier-film-1.1078500

Flera stora stjärnor samlas i Lars von Triers kommande film ”Melancholia”. Kirsten Dunst har skrivit på för huvudrollen, och skådespelare som Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland och Stellan Skarsgård är också klara för filmen.

Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg och Kiefer Sutherland - det är bara några av de storstjärnor som fått roller i Lars von Triers nya film.

Den av hemlighetsmakeri omsusade "Melancholia" ska spelas in i Trollhättan med start i juli - och ja, von Triers svenske favoritskådespelare Stellan Skarsgård finns också med i rollistan.

Annons:

Exakt vad "Melancholia" ska handla om är ännu en hemlighet. Lars von Trier har bara sagt att det är en science fiction-film, och det har framgått att det troligen handlar om hur en främmande planet är nära att krocka med Jorden. Lars von Trier brukar ju tycka om att hålla det mesta av handlingen i sina filmer hemlig fram till premiärdatum.

– Just nu kan jag varken bekräfta eller dementera att de här skådespelarna är klara för filmen, säger von Triers affärspartner Peter Aalbaek Jensen till TT Spektra på fredagsmorgonen.

Tidigare ryktades det att Penelope Cruz skulle spela huvudrollen i "Melancholia". Peter Aalbaek Jensen bekräftade då för TT Spektra att man hade fört förhandlingar med den spanska aktrisen, men till sist visade det sig att det inte fungerade tidsmässigt.

Enligt uppgift till TT Spektra är i stället Kirsten Dunst, känd inte minst från "Spiderman"-filmerna, klar för huvudrollen.

Hon får sällskap i Trollhättan av Charlotte Gainsbourg (som förra året vann Cannesfestivalens skådespelarpris för just Lars von Triers film "Antichrist", "24"-stjärnan Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård samt Udo Kier, ännu en av von Triers favoritskådespelare.

Inspelningen av "Melancholia" beräknas pågå i Trollhättan från juli till september, och trolig urpremiär blir på filmfestivalen i Cannes 2011.

Gunnar Rehlin/TT Spektra


Jämställd film - en regeringsfråga

DN 2010-04-15

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/jamstalld-film-en-regeringsfraga-1.1077837



Hur få in fler kvinnor i svensk film? Nu ger sig regeringen in i debatten om den ojämlika svenska filmen.


Det är kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth som nu kallar filmbranschen till ett stormöte om jämställdheten i filmen. Inbjudna är bland andra Filminstitutet, SVT, TV 4 och organisationerna för regissörer, skådespelare, producenter och biografägare.

Bakgrunden är den till synes eviga diskussionen om varför det är så få filmer som görs av kvinnor. En diskussion som tog extra fart när Aftonbladet nyligen publicerade statistik som visar att bara två av de tjugo mest sedda filmerna i Sverige de senaste tio åren är regisserade av kvinnor: "Masjävlar" samt "Eva & Adam – Fyra födelsedagar och ett fiasko".

Annons:

Regissören Kjell Sundvall drog på sig kritik när han till tidningen sade att underrepresentationen delvis är kvinnornas eget ansvar.

– Det är ju inte mitt eller Colin Nutleys fel att de gjort dåliga filmer som inte attraherar.

I kallelsen listar kulturministern fem frågor som hon vill att deltagarna ska besvara inför mötet, däribland "vad gör ni i dag för att öka jämställdheten i svensk film?" och "vad skulle ökad jämställdhet betyda för svensk film?"

"Jämställdhet i svensk film är en viktig fråga för många. Så även för mig", skriver Lena Adelsohn Liljeroth i ett pressmeddelande. "Jämställdheten berör inte bara dem som arbetar inom filmen, utan kan också ha betydelse för mångfalden i filmutbudet och därmed för filmpubliken."

Filmregissören och producenten Christina Olofson sitter i styrelsen för lobbyorganisationen Wift, Women in film and television. Hon välkomnar kulturministerns initiativ:

– Vi har arbetat länge med de här frågorna, men det går trögt och tar för lång tid. Vi anser att kvinnorna ska få hälften av pengarna och hälften av utrymmet.

– På den senaste Guldbaggegalan var två av de tre nominerade för bästa regi kvinnor. Då är det svårt att förstå vad den där Aftonbladetdebatten går ut på. Det finns många bra kvinnliga berättare. Att vi inte får se deras historier är en förlust för biopubliken.

Mötet på Kulturdepartementet ska äga rum den 16 juni.

TT Spektra


Skånska Filmdagarna & PIXEL 2010

Skånska Filmdagarna & PIXEL 2010
kortfilmer, seminarier, pitch och prisutdelning!
15-18 april 2010
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I år samarrangerar Skånska Filmdagarna & PIXEL Skånes kortfilmfestival under gemensamt tak på Inkonst, Biograf Panora och Biograf Spegeln!
Under fyra dagar fyller vi lokalerna med korta och långa filmer, regissörer,
entusiaster och branschfolk som delar med sig av erfarenheter,
kunskaper och konstnärliga talanger!

SKÅNSKA FILMDAGARNA
I år kommer Skånska Filmdagarna att fokusera på seminarier och samtal för att stödja, utveckla och inspirera filmare och filmintresserade! Det blir bl.a Work in progress, regissörssamtal, pitch tips, filmvisning av både kort- och långfilm samt en förhandsvisning med Stefan Jarl på plats!

HELA PROGRAMMET:
http://www.panora.nu/sfd/sfd-pixel-2010_low.pdf

Några smakprov på vad som väntas:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Torsdag 15/4
16.00 Inkonst: Klubbrummet

PiTCH TiPS!
Hur gör man en bra presentation eller pitch av sin filmidé?! Vi har bjudit in viktiga och erfarna aktörer från skånska filmbranschen som försöker
räta ut frågetecken, tipsa och dela med sig av sina lyckade och mindre lyckade försök! Ett samtal som syftar till att utveckla och roa filmskapare och filmintresserade!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Torsdag 15/4
18.00 Inkonst: Klubbrummet

REGISSÖRSSAMTAL!
Filmregissörerna Jenifer Malmqvist, aktuell med kortfilmen Födelsedag och Hanna Sköld, uppmärksammad för sin långfilm Nasty Old People visar klipp och berättar om sina olika vägar och erfarenheter kring filmskapandet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fredag 16/4
16.00 Inkonst: Klubbrummet

WORK IN PROGRESS
Lisa Nyed samtalar med filmare om deras kommande filmer och vi kommer att smygtitta lite på materialet de arbetar med.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fredag 16/4
18.00 Inkonst: Klubbrummet

DISTRIBUTION OCH VISNINGSFÖNSTER
Presentation av landets ledande biografdistributörer och festivaler inom svensk kort- och dokumentärfilm samt regionala biografer och visningsfönster som arbetar med dessa format. För filmarbetare och en intresserad allmänhet med frågor kring vilka möjligheter och kanaler som
finns och kriterier som gäller då det är dags för en kort- och dokumentärfilm att möta en publik.

Se även seminarium lördag 17/4 kl. 11.15 med Caisa Westling, SVT.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arrangörer: Filmcentrum Syd, Film i Skåne, Folkets Bio Malmö
http://www.syd.filmcentrum.se
http://www.filmiskane.se
http://www.panora.nu

gästföreläsningar om oberoende dokumentärfilm 20 april

vid Lunds universitet (SOL):

2010-04-20
14:00 - 17:00, Humanisthusets hörsal
Från Råfilm-kollektivet kommer två medlemmar som berättar om produktion, distribution och visning av alternativ film. Dessutom presenterar Maja Lindquist verksamheten inom DocLounge.

Kino

Kulturradion: Kino

här kommer de 2 senaste programmen av Kino (Sveriges Radio, P1) - om independentfilm mm - superintressant - lyssna!
Fredag 09 april 2010 kl 18:15
Ur filmen "Lebanon"

I premiäraktuella "Blood Calls You" berättar Linda Thorgren om hur hennes livs stora kärlek visade sig vara en kvinnomisshandlare. I filmen berättar hon sin familjs historia, och hur hon upptäcker att fler kvinnor i släkten haft liknande destruktiva förhållanden.

En annan av helgens premiärer är israeliska "Lebanon", där den israeliske regissören Samuel Maoz om sina högst personliga upplevelser av krigets vardag. Han satt själv i en stridsvagn när de israeliska styrkorna rullade in i Libanon 1982. I spelfilmen "Lebanon" skildrar han hur det känns att sitta inspärrad i krigmaskinens innanmäte.

Två våldsamma och personliga berättelser, där regissörernas personliga trauman blir till film.

Möt regissören Samuel Maoz och hör ett kritikersamtal om "Blood calls you" i veckans Kino.

Dessutom möter vi två av den amerikanska indiefilmens verkliga legendarer. Producenterna Christine Vachon och Ted Hope som tillsammans med regissörer som Todd Haynes, Ang Lee och Todd Solondz förändrat den amerikanska filmvärlden för alltid. I Kino ger de sin bild av framtidens villkor för filmskapande.

Veckans klassiker är Ernst Lubitschs sexkomedi "Trouble in Paradise" från 1932, en föregångare till den genre av fartfyllda romantiska komedier som senare skulle gå under benämningen "screwball comedies".

Programledare: Roger Wilson

Regeringar med fingrar i syltburken, Hitler på youtube och bilderna från den slutna avdelningen.


Fredag 26 mars 2010 kl 18:15
En pojke söker efter sin pappa 3 veckor efter Saddams fall i filmen  "Sons of Babylon".

Följ med bakom de låsta dörrarna på St Görans sjukhus. Maud Nycander har gjort två filmer om livet på en sluten psykiatrisk avdelning. Hör henne berätta om hur hon gick tillväga för att porträttera den sköra balansen mellan sjuk och frisk.

När Mohammed Al-Daradji nya film ”Sons of Babylon” skulle visas på filmfestivalen i Berlin var den irakiska ministern för mänskliga rättigheter på plats i salongen, och efter filmen visades ett tal med premiärministern Nour Al Maliki, som berättade hur viktig filmen var för Irak. Statens representanter hade gjort filmen till sin. Regissören berättar vad han själv tyckte om meddelandena från regeringen i veckans Kino.

Den här veckan kan man se film från Ryssland på minifestivalen Kinorurik i Uppsala och Stockholm. En i raden av nationella filmfestivaler där olika länders kulturinstitut slåss för att få visa upp sitt lands kultur för svenskarna. Men vilken betydelse har festivalerna? Varför är kulturexport en viktig verksamhet? Och vad tjänar Polen eller Ryssland på att ha en filmfestival i Sverige?

Hitler recyklas gång och gång på Youtube. Vanligtvis är det en scen från den tyska filmen ”Der Untergang”, som textas på olika sätt. Hitler uttalar sig då bland annat om  X-box, Michael Jacksons död, Usain Bolts hundrametersrekord och  iPad. Hur kommer det sig att vi aldrig slutar fascineras så att denna diktator som varit död i över 50 år?


än en jättebra dokumentärfilmfestival

är "Dokumentarfilmwoche" i Hamburg som visar oberoende dokumentärer,
dvs filmer som är finansierade utanför TV eller mainstreambolag.
Kolla programmet här
http://www.dokfilmwoche.com/index.php?id=dfwhome1&L=1


regional film - gästföreläsning

tisdagen, den 13 april
kommer Henrik Thorson, verksamhetsledare för Film i Värmland,
till filmvetarna i Lund för att prata om regional filmproduktion, dess
förutsättningar och resultat.
Kl 13-15/ Humhör / SOL
gratis inträde, alla är varmt välkomna. Eftersits!

http://www.sol.lu.se/current/calendarEvents.html?type=anyEvent&expand_menu=1

DocLounge: Rough Aunties

www.doclounge.se/lund


TUFFA TANTER (Förenade kungariket, Sydafrika 103 min)

REGISSÖR: Kim Longinotto

DJ: Filmkollektivet RåFILM tar på sig kabarérocken och DJar tillsammans med VJ Giri Tonto och hans hinkar.

EXTRA: Doc Lounge goes vårsalong light och ställer ut verk av Jenny Oreström. Jenny Oreström är uppvuxen i Lund och har gått två år på Österlenskolan för konst och design i  Simrishamn. Nu ställer hon ut fem installationer på Doc Lounge.

TID: Dörrarna öppnar 19.00 Film ca 20.00  PLATS: Mejeriet, Stora Södergatan 64  ENTRÉE :60 kr

Kim Longinottos nya film följer de orädda och  beslutsamma kvinnorna bakom den ideela hjälporganisationen Bobbi Bear,  i deras daglig arbete mot det systematiska orättvisorna, korruptionen och girigheten. Varken politik eller rasåtskillnader  har en chans mot denna gemensamma kvinnokraft när de ger sig ut för att hjälpa de mest sårbara i samhället, de bortglömda och utnyttjade barn.

Ännu en gång har Kim Longinotto lyckats göra ett intimt porträtt av ett Afrika i förändring. Den här gången från ett  Sydafrika som lämnar apartheiden bakom sig och som med hopp och energi håller på att förvandlas till en ny modern demokrati.

Kim Longinotto är en av världens mest erkända dokumentärfilmare. Läs mer om henne här!

Filmen hemsida hittar ni här!

Kvällen arrangeras i samarbete med Tamam

Varmt välkomna!


Roy Andersson nervös inför Leninpriset

Publicerad 10 april 2010 Uppdaterad 10 april 2010

 

Hallands Nyheter 10 april
http://hn.se/kulturnoje/1.786529-roy-andersson-nervos-infor-leninpriset

Filmaren Roy Andersson är lite skärrad inför dagens utdelning av Leninpriset i Varberg. Men inte för att förknippas med Lenin. – Nej, jag försvarar den ryska revolutionen fram till Lenins död 1924.

Relaterat

Nervositeten gäller mer själva tillställningen.

– Jag undrar om jag verkligen är värd priset. Så känner jag ofta inför olika kulturpris. Men de fyra Guldbaggarna och jurypriset i Cannes tycker jag är välförtjänta, säger Roy Andersson småskrattande på telefon innan han ska åka från Stockholm till Varberg via Lund för att hämta sin särbo.

Den kände regissören förstår förstås att ett pris döpt efter Lenin blir omstritt, men tycker att man måste se revolutionen i ett historiskt sammanhang.

– Hade inte bolsjevikerna tagit makten så hade kriget med Tyskland fortsatt och det hade bara lett till nya nederlag, fredsförhandlingar med gamla maktstrukturer och sannolikt en restaurering av det gamla tsarväldet.

– När kontrarevolutionen kom i gång blev det massakrer på båda håll, men i början var det ju nästan helt oblodigt. Fram till att Lenin dog tycker jag att de gjorde rätt.

Och om du hade fått ett Stalinpris då?

– Frågan är hypotetisk, men jag tror jag hade varit väldigt tveksam, även om jag inte är helt fördömande mot Stalin heller. Det där är inte lätt. Den historiska processen har fler nyanser än svart och vitt.

Leninpriset ska i korthet ges till kulturarbetare ”vars verk har frändskap med Jan Myrdals verk och dess anda”. Roy Andersson ser Myrdal som en ”bred och mångsidig bildningsrese”.

– Jag har inte läst allt, men jag har alltid varit imponerad av de vassa formuleringarna och den sakliga tonen i hans krönikor. De var en högtidsstund att läsa, säger Roy och berättar att han egna politiska sympatier alltid funnits på vänsterkanten.

Men vad tycker du om Jan Myrdals kontroversiella åsikter om den kommunistiska diktaturen Kina?

– Myrdals bok ”Rapport från kinesisk by” är fantastiskt fin, en riktig klassiker, och jag tror faktiskt inte att Kina kan rätta sig efter några hastigt uppkomna västerländska demokratiska spelregler. Det är ju en tusenårig tradition. När det gäller kulturrevolutionen så har jag sympatier för Mao Zedongs ambition att förhindra det som nu har blivit verklighet, ett jättekapitalistiskt samhälle med enorma klasskillnader.

Hur ser du då på din egen roll i kapitalismens tjänst, när du gör reklamfilmer åt storföretag? Är inte det en motsättning?

– Accepterar man att marknaden finns, så måste man acceptera reklamen och då blir det en fråga om anständigheten i själva produkten och i hur man gör reklamfilmen. Några klavertramp som har varit moraliskt tvivelaktiga har jag väl gjort under åren, men i stort har jag ett ganska gott samvete.

På en punkt går 67-årige Anderssons och 82-årige Myrdals åsikter tydligt isär, nämligen när det gäller samkönade äktenskap. Myrdal har uttalat sig kritiskt, medan Roys egen dotter Sandra lever i partnerskap och har barn med Jan Guillous dotter Ann-Linn.

– Där håller jag inte med Myrdal alls. För mig är det inget problem med samkönade äktenskap och vi får väl diskutera det över en konjak i Varberg.

Varberg har Roy förresten varit i förut, både på spa och i unga dar.

– Jag bodde på Hisingen och nästan alla mina kompisars föräldrar jobbade på varven i Göteborg och de ordnade så att man kunde hyra billiga små masonitstugor i Varberg på somrarna. Så vi åkte ofta dit.

Martin Erlandsson                [email protected]

Stöd till digital distribution


Källa: http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Stod-till-pilotprojekt-VOD-och-DCD-tjanster/

Nu kan du söka stöd från MEDIA-programmet för nyskapande digitala distributionsformer, till exempel via mobiltelefon eller Internet.


Pilotprojektstöd kan sökas för öppna produktionsmiljöer för audiovisuellt innehåll eller webbaserade kommunikationslösningar för mindre biografer. De som redan har fått stöd kan ansöka om ytterligare bidrag. Innehållet måste komma från eller vara riktat till minst fyra MEDIA-läner och omfatta minst tre språk. Deadline är 14 juni.


VOD- och DCD-stödet kan vara Video-On-Demand-tjänster för allmänheten via Internet eller TV, eller digital distribution av film till biograf. Filmkatalogen bör bestå av till större delen europeiska verk från minst fem medlemsländer och på minst fem olika språk. Deadline är 21 juni.

Mer information finns här.


2010-04-08 Susanne Roger

Populärkultur och opinionsbildning: Facebook, YouTube, Råfilm & TV-serier

Populärkultur, vad har det med utrikespolitik att göra? Den frågan ställer vi oss i veckans program. Dimitri Lennartsson analyserar med hjälp av Simon Lindgren, Dagmar Brunow och Johan Höglund populärkulturens roll som opinionsbildare. Samuel Teeland tar sig an teveserierna “In treatment” och “Be ‘tipul” och försöker ta reda på hur dessa speglar vår samtid. Vi har snackat dokumentärfilmens roll med Alex Veitch från filmkollektivet Råfilm och tillsammans med Göran Danasten från SVT diskuterar vi svensk teves favorisering av amerikanska teveserier och varför det har blivit så.

Lyssna på hela programmet:

http://www.radioupf.se/

Liveintervju: Göran Danasten, inköpare på SVT

Svenskarnas världsbild formas troligtvis i hög grad av det vi dagligen ser på teve och den svenska tablån domineras av engelskspråkiga program. Med ett så enformigt utbud riskerar Sverige att automatiskt sugas in i en amerikansk kultursfär. Radio UPF ringde upp Göran Danasten, programchef och ansvarig för inköp av drama och underhållning på SVT, för att ta reda på hur det går till bakom kulisserna.

[mp3]

________________________________________________________________________________

Intervjuinslag: Råfilm

“Jag tror att film är ett väldigt starkt medium. Annars skulle vi ha kunnat använda andra uttryckssätt egentligen.” Så säger Alex Veicht från filmkollektivet Råfilm. De har varit aktiva sedan 2000 och producerar politiska dokumentärer och filmer från runt om i världen med fokus på sociala problem och utvecklingsfrågor. Just nu är de bland annat aktuella med dokumentären “Det var en gång på riktigt” . Läs mer om kollektivet och deras projekt på www.rafilm.se

[mp3]

________________________________________________________________________________

Inslag: Be ‘tipul/In treatment

Radio UPF:s reporter Samuel Teeland har tittat på den israeliska serien “Be ‘tipul” och “In treatment”, den amerikanska versionen av samma serie, i ett försök att spåra den israeliska och amerikanska populärkulturens kopplingar till den politiska samtiden. Till sin hjälp har han Sveriges Radios korrespondent i Mellanöstern Cecilia Uddén.

 

[mp3]

[mp3]

________________________________________________________________________________

Inslag: Populärkultur och opinionsbildning

Vilken roll spelar populärkulturen som förmedlare av ideologier, politiska budskap och som opinionsbildare? Vad har dess globala utvidgning och de sociala mediernas inträde medfört för informationsspridning och politikers trovärdighet? UPF:s reporter Dimitri Lennartsson har gjort en djupdykning i debatten kring populärkultur och opinionsbildning.

[mp3]

________________________________________________________________________________

Enkät: TV- och filmvanor

Bryr sig människor om vad som visas på teve och film? Tror de att teveserier och film påverkar vår verklighetsuppfattning? Radio UPF:s reporter David Paulsson gick ut på stan och frågade: Har du någon favoritfilm eller -teveserie?


[mp3]


RSS 2.0