Roy Andersson nervös inför Leninpriset

Publicerad 10 april 2010 Uppdaterad 10 april 2010

 

Hallands Nyheter 10 april
http://hn.se/kulturnoje/1.786529-roy-andersson-nervos-infor-leninpriset

Filmaren Roy Andersson är lite skärrad inför dagens utdelning av Leninpriset i Varberg. Men inte för att förknippas med Lenin. – Nej, jag försvarar den ryska revolutionen fram till Lenins död 1924.

Relaterat

Nervositeten gäller mer själva tillställningen.

– Jag undrar om jag verkligen är värd priset. Så känner jag ofta inför olika kulturpris. Men de fyra Guldbaggarna och jurypriset i Cannes tycker jag är välförtjänta, säger Roy Andersson småskrattande på telefon innan han ska åka från Stockholm till Varberg via Lund för att hämta sin särbo.

Den kände regissören förstår förstås att ett pris döpt efter Lenin blir omstritt, men tycker att man måste se revolutionen i ett historiskt sammanhang.

– Hade inte bolsjevikerna tagit makten så hade kriget med Tyskland fortsatt och det hade bara lett till nya nederlag, fredsförhandlingar med gamla maktstrukturer och sannolikt en restaurering av det gamla tsarväldet.

– När kontrarevolutionen kom i gång blev det massakrer på båda håll, men i början var det ju nästan helt oblodigt. Fram till att Lenin dog tycker jag att de gjorde rätt.

Och om du hade fått ett Stalinpris då?

– Frågan är hypotetisk, men jag tror jag hade varit väldigt tveksam, även om jag inte är helt fördömande mot Stalin heller. Det där är inte lätt. Den historiska processen har fler nyanser än svart och vitt.

Leninpriset ska i korthet ges till kulturarbetare ”vars verk har frändskap med Jan Myrdals verk och dess anda”. Roy Andersson ser Myrdal som en ”bred och mångsidig bildningsrese”.

– Jag har inte läst allt, men jag har alltid varit imponerad av de vassa formuleringarna och den sakliga tonen i hans krönikor. De var en högtidsstund att läsa, säger Roy och berättar att han egna politiska sympatier alltid funnits på vänsterkanten.

Men vad tycker du om Jan Myrdals kontroversiella åsikter om den kommunistiska diktaturen Kina?

– Myrdals bok ”Rapport från kinesisk by” är fantastiskt fin, en riktig klassiker, och jag tror faktiskt inte att Kina kan rätta sig efter några hastigt uppkomna västerländska demokratiska spelregler. Det är ju en tusenårig tradition. När det gäller kulturrevolutionen så har jag sympatier för Mao Zedongs ambition att förhindra det som nu har blivit verklighet, ett jättekapitalistiskt samhälle med enorma klasskillnader.

Hur ser du då på din egen roll i kapitalismens tjänst, när du gör reklamfilmer åt storföretag? Är inte det en motsättning?

– Accepterar man att marknaden finns, så måste man acceptera reklamen och då blir det en fråga om anständigheten i själva produkten och i hur man gör reklamfilmen. Några klavertramp som har varit moraliskt tvivelaktiga har jag väl gjort under åren, men i stort har jag ett ganska gott samvete.

På en punkt går 67-årige Anderssons och 82-årige Myrdals åsikter tydligt isär, nämligen när det gäller samkönade äktenskap. Myrdal har uttalat sig kritiskt, medan Roys egen dotter Sandra lever i partnerskap och har barn med Jan Guillous dotter Ann-Linn.

– Där håller jag inte med Myrdal alls. För mig är det inget problem med samkönade äktenskap och vi får väl diskutera det över en konjak i Varberg.

Varberg har Roy förresten varit i förut, både på spa och i unga dar.

– Jag bodde på Hisingen och nästan alla mina kompisars föräldrar jobbade på varven i Göteborg och de ordnade så att man kunde hyra billiga små masonitstugor i Varberg på somrarna. Så vi åkte ofta dit.

Martin Erlandsson                [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0