svensk biodistribution är helt absurd
detta är helt absurd! Svenska "Miss Kicki" som visas på internationella filmfestivaler, får möjligen ingen svensk biodistribution, skriver DN. Läs hela artikeln här:
eller här:
Stockholms filmfestival 2009
"Miss Kicki" är i skottlinjen i striden om filmbranchens framtid
Publicerat 2009-11-19 16:35
”Miss Kicki”, med Pernilla August i huvudrollen, hör till höstens många svenska kvalitetsfilmer. Men som vill se filmen på storduk får passa på under Stockholms filmfestival. ”Miss Kicki” har ingen inplanerad biopremiär i Sverige. Men när filmen hittar andra vägar att nå ut blir filmbranschens kanske känsligaste fråga – den om visningsfönster – brännhet.
”Miss Kicki” ingår i Svenska filminstitutets Rookiesatsning, där debutfilmare får produktionsstöd utan krav på biodistribution. Charlotta Denward på Svenska filminstitutet berättar att ”Miss Kicki” är en av de filmer som lyckats allra bäst i satsningen, och tycker att det är mycket olyckligt att filmen inte hittat någon distributör.
- Rookieprojektet är speciellt eftersom vi uppmuntrar nytänk kring både produktion och lansering av filmen. I vanliga fall kräver vi alltid att de filmer vi stödjer ska ha färdig distribution och följa en traditionell visningsordning där biografen är första visningsfönstret.
”Miss Kickis” första visningsfönster blev i stället tv:n. Via video on demand når filmen publiken hemma i vardagsrummet. Nedladdningstjänsten är ett samarbete mellan Stockholms filmfestival och Telia – en satsning som har mött starka protester från biografägarna. Man menar att biografens ställning som högst på en kvalitetsskala är hotad när filmer visas i andra medier innan de går upp på biograf. Lizette Jonjic från Migma film som producerat ”Miss Kicki” ställer sig helt oförstående till Biografägareförbundets protest.
- Att biograferna inte är första visningsfönster för just den här filmen hotar ju knappast deras existens. Visst vill jag helst att ”Miss Kicki” ska få biodistribition, men det är svårt för små kvalitetsfilmer att slå sig fram bland rekordbesökta blockbusters.
Lizette Jonjic säger att filmbranschen genomgår en stor förändring där ny teknik gör att publiken blir allt mer van vid att själv välja när den vill se film.
- Min uppgift som producent är ju att förvalta filmen på bästa sätt efter rådande filmklimat, säger Lizette Jonjic, och tillägger att hon nästan känner sig road över att hennes lilla produktion har kunnat skapa en sådan hätsk debatt.
I nya filmutredningen föreslås att Svenska filminstitutet ska ge produktionsstöd även till filmer som inte är tänkta för bio. Man ska uppmuntra andra idéer hur man kan nå publiken, till exempel genom ett sådant initiativ som filmfestivalens video on demand-tjänst. Charlotta Denward tycker att utredningens förslag rimmar väl med filminstitutets mål att göra svensk film tillgänglig för alla, men vill ändå ge Biografägareförbundet rätt när de talar om biografen som en kvalitetsstämpel.
- Kopplingen kvalitet och biograf ställer jag upp på. I framtiden kanske filmerna vi stödjer inte har biokrav, men de har fortfarande kvalitetskrav. Därför kommer de flesta filmerna att gå på biograf innan de visas någon annanstans även framöver, säger Charlotta Denward.
Hon menar att frågan om visningsfönster är brännhet över hela västvärlden.
- Det handlar om biografens överlevnad som mötesplats och som ett oslagbart sätt att se film. Alla filmälskare värnar om biograferna. Därför stämmer det inte att Svenska filminstitutet eller Stockholms filmfestival försöker motarbeta biograferna eller hota deras ställning. Men med dagens teknik måste vi se andra möjligheter också.
Sofia Curman