Filmtidskriften FLM har gjort en bra uppställning över svenska filmtidskrifter 1959 till idag!
källa:
http://www.flm.nu/2011/11/svenska-filmtidskrifter-1959-2011/
Vi var inte så många, idag blev vi ytterligare en färre. Vår filmtidskriftskollega Cinema gick i graven idag, symptomatiskt nog (?) vid en tidpunkt då den aldrig varit bättre. Det är inte lätt att bedriva filmpublicistik i Sverige. I landet återstår sex pappersbaserade filmpublikationer: FLM, Filmrutan, Film & TV, Victor, Filmkonst och Film international. Ingen av dessa har det breda tilltal som kännetecknade Cinema, så det har uppstått ett tomrum som förhoppningsvis någon vill fylla igen.
För att få perspektiv på situationen har jag nedan gjort en liten översikt över existerande filmtidskrifter och våra föregångare. Det som är slående är hur kortvariga de flesta initiativ är. Få tidskrifter ges ut längre än ett par år. Har jag missat någon? Vilka avsomnade tidskrifter saknar ni mest?
Nu existerande filmtidskrifter:
FLM (2007- )
Du och alla dina vänner läser den.
Redaktörer: Jonas Holmberg och Jacob Lundström.
Film international (2003- )
Akademisk filmtidskrift på engelska.
Redaktör: Daniel Lindvall.
Victor (1999- )
Enkelt A4-häftad men ambitiös filmtidskrift.
Redaktör: Ulf Berggren.
Filmkonst (1989-)
Göteborgs filmfestivals publikation. Ofta väldigt bra, men allt mer sällan i formen av en tidskrift.
Redaktör: Ulrika Grönérus.
Film & TV (1973- )
Den näst äldsta existerande filmtidskriften, knuten till filmdistributören Folkets bio.
Redaktör: Christina Höglund.
Filmrutan (1959- )
Gammal är äldst. Började som ett medlemsblad i Örnsköldsvik, idag kvalitativt organ för Sveriges förenade filmstudios.
Redaktör: Marika Junström.
Våra föregångare:
Cinema (2009-2011)
Ambitiösare reinkarnation av Allt om film. Gick i graven idag.
Allt om film (2007-2009)
Resultat av sammanslagning av Stardust och Ingmar.
Stardust (2005-2007)
Filmtidning fokuserad på Hollywoodnyheter.
Ingmar (2003-2006)
Försök att göra en både kvalitativ och kommersiell tidning. Blev senare Allt om film.
Animagi (2003-2004)
Animationstidskrift utgiven av Institutionen för animation & animerad film på Konstfack.
Filmkonst reportage (1999-2000)
Reportagebaserad spinoff på Filmkonsts ordinarie utgivning.
Total Film (1999-2000)
Filmtidning som uppmärksammade udda film. Ej att förväxla med brittiska namnen.
Hets (1996-2006)
Medlemstidning för Svenska filmkritikerförbundet.
Aura (1995-2004)
Filmvetenskaplig tidskrift.
Magasin Defekt (1995-1997)
”Kulkulturell” filmtidskrift baserad i Lund.
Cinema (1994-2001)
Stockholm filmfestivals tidskrift, ej att förväxla med den mer sentida namnen.
Humlan (1994-1995)
Film- och teatertidning utgiven av Filmvetenskapliga föreningen.
MovieScore (1993-1996)
Tidskrift om filmmusik.
Shock (1993-1994)
Specialtidning inriktad på skräck, sci-fi och fantasy.
Mabuse (1991-1992)
Stockholm filmfestivals tidskrift som ersattes av Cinema.
Filmspegeln (1988-1989)
Malmöbaserad filmtidskrift.
Filmsamlaren (1986-1988)
Medlemstidning för Svenska filmsamlarföreningen i Västerås.
Scandinavian film & video (1981-1992)
Censurkritisk tidskrift med videofokus utgiven av Frida förlag.
Aguirre (1978-1982)
Tidskrift om rockmusik och film.
Kod (1975-1976)
Filmtidskrift utgiven av Stig Larsson i Umeå.
Filmhäftet (1973-2002)
Avancerad tidskrift baserad i Lund. Bytte språk till engelska och fortsatte som Film international.
Tagning (1971-1979)
Tidskrift av och för studenter i filmvetenskap vid Stockholms universitet.
Teknik och människa (1968-2007)
Teknisk och mediepolitisk tidskrift som utgivaren Svenska filminstitutet från början kallade TM: Tekniskt meddelande, men 1976 fick fortkortningen en ny betydelse.
Chaplin (1959-1997) Sveriges kanske mest klassiska filmtidskrift, utgiven av Svenska filminstitut
Are you a silent film fan? Do you live in London? Are you a little bit eccentric? If you answered yes to all three of those questions you probably want to know about this interactive art performance taking place at the ICA next Saturday:
In flash-mob-performance-art-meets-iconic-cinematic-history, the Odessa Steps scene from Battleship Potemkin will be re-created on the Duke of York steps, adjacent to the ICA, in three separate performances of 60 people. It might be slightly irreverent, it might end up nothing like Eisenstein’s visionary comment on the social and political state of Russia, but it will be a lot of fun, and a chance to pay tribute to one of the greatest moments in early 20th century cinema. Members of the public can book a slot to play a role in the reconstruction and filming of the scene. Each slot will be fast-paced and full of improvisation, complete with costumes and props. An eclectic mix of artists and personalities from the art world including Norman Rosenthal, Johnny Woo, Andrew Logan, Sue Tilley and Christopher Biggins will be taking on the major roles.
Christopher Biggins? That’s what it says here. Anyway, finally, you will have the chance to experience the thrill that Brain de Palma and Kevin Costner felt when filming The Untouchables. The re-enactments will be recorded for posterity too. Artists Jane and Louise Wilson will record the performances using the 8mm apps on their iPhones, and the resulting footage will be posted online.
Tickets for one of the sessions cost just £5. I’m assuming, and hoping, that this will all be totally safe and no babies (or adults) are liable to get hurt during proceedings. Still, you might prefer to play a cossack than a peasant, if you’re worried.
Re-enacting Eisenstein takes place on the afternoon of 26 November 2011. To book, and for more information, visit the ICA website.