Äntligen är Doc Lounge Växjö igång igen! Säsongspremiär den 31/8!
24 Augusti -11
Som vi alla har väntat och längtat, men nu ÄNTLIGEN är höstens sjävklaraste häng på gång igen! Doc Lounge Växjö slår upp portarna för säsongen onsdagen den 31:a augusti, på vårt kära Kafé De Luxe precis som vanligt.
Nytt för säsongen är att vi öppnar kl 19, och filmen börjar kl 20. Vi kommer snart att presentera hela höstens fantastiska filmer, så boka in sista onsdagen i varje månad redan nu! Nu kör vi! Första filmen är ingen mindre än The Black Power Mixtape, kritikerrosad dokumentär om Black Power-rörelsen i USA back in the days. Läs mer om den och kolla trailern under “program”.
VARMT VÄLKOMNA TILL EN NY FINFIN DOC LOUNGE-SÄSONG MED OSS I VÄXJÖ!
Vill du också vara med i bästa volontär-gänget som gör att varje visning blir så härlig som det bara går? Hör av dig till någon av oss Doc-Loungeare som finns på plats! Eller maila [email protected] eller ring Kicki på 0760-243737.
Nu är det hög tid att bli nyfiken på Vilgot Sjöman
Text: Michael Tapper
Publicerad 7 augusti 2011 6.30 Uppdaterad 7 augusti 2011 18.31
Kultur & Nöjen.
Ingmar Bergman och Jan Troell är idag nationalmonument, deras verk klassikerstämplade. Men många samtidsfilmare har förpassats till historiens dammiga kuriosakabinett, som Lars-Magnus Lindgren, Janne Halldoff och Jörn Donner. Dit hör också Vilgot Sjöman. Som kulturfenomen i debatternas centrum föddes och dog han med 1960-talet.Jag ser om den på dvd nyligen utgivna ”491”, en film där Sjöman gifte samman sina teman med den unge arge författaren Lars Görlings debattroman om ungdomsvården i skuggan av Kejneaffären. Görlings inspiration från rättsröteskandalerna, 1950-talets utskällda ligistfilmer och den samtida mytbildningen kring bögligan – en utbredd föreställning om ett dolt homosexuellt nätverk inom statsapparaten (något som återkom under Ebbe Carlsson-affären) – möter här Sjömans dokumentärfilmsinfluerade socialreportage kring en kristen parabel om skuld och oskuld.
Kritiken vill ha tydlighet och ställningstagande där filmen provocerar med öppna, drabbande frågor. När censuren rycker ut med totalförbud och sedan nerklippning framstår den för allmänheten mest som en porrfilm under konstnärlig täckmantel. Samma mönster upprepas i efterspelet till Nyfikenfilmerna.
I ”Jag är nyfiken – gul” tvekar huvudpersonen mellan ett porträtt av Freud och ett av Marx, men som kritikern Jonas Sima uttrycker det i en samtida artikel betraktas Sjöman som sexualist snarare än socialist. Sexuell frigörelse går före samhällsförändring. Sjöman svarar med en öppet agitatorisk antifångvårdsfilm, ”Ni ljuger”, och en politisk pilsnerfilm, ”Lyckliga skitar”. Han får en klapp på huvudet med omdömen som ”Sjömans bästa film”, men det är tydligt att för vänstern är han inte vänster nog och för högern är han en simpel pornograf.
Efter 1960-talet behandlas han som ett fossil. Hans sista fem filmer ses av totalt 33 518 personer, bland annat ”Alfred”, biografifilmen om Alfred Nobel som med 35 miljoner i budget blir en av de dyraste svenska långfilmerna någonsin. Det fiaskot avslutar filmkarriären.
Jag bläddrar i Sjömans egna böcker och finner en långt mer intressant person än den simpla knullkommunist han en gång anklagades för att vara. Kanske var han egentligen inte alls ur takt med sitt 1960-tal utan snarare alltför väl i takt med det.
Ett begrepp han profetiskt formulerar flera år innan den maoistiska puritanismen satte sin prägel på den nya vänstern tematiseras just i ”491” – den om den hånfulla och tyranniska oskulden, den naiva idealiteten som bara intresserar sig för föredömen och ädla lidanden. Det vardagsskitiga livet och lidandet förkastas.
När vi idag har drabbats av högerextremismens än brutalare renhetsideal kanske det inte är en ny Ingmar Bergman som borde efterlysas i filmdebatten, utan en ny Vilgot Sjöman.
Vilgot Sjöman på dvd: ”491” (1964), ”Syskonbädd 1782” (1966), ”Jag är nyfiken gul/blå” (1967/68), ”Ni ljuger” (1969), ”Lyckliga skitar” (1970), ”En handfull kärlek” (1974), ”Alfred” (1995).
försvunnen Hitchcockfilm upptäckt i Nya Zeeland!
Lost Hitchcock Film Discovered in New Zealand
The New Zealand Film Archive and the NFPF are thrilled to announce the discovery of a lost work by celebrated British/American filmmaker Alfred Hitchcock (1899-1980). The print is incomplete—only the first three reels survive—but what has been recovered reveals a master in the making.
The film is The White Shadow, an atmospheric melodrama starring Betty Compson, in a dual role as twin sisters—one angelic and the other “without a soul.” With mysterious disappearances, mistaken identity, steamy cabarets, romance, chance meetings, madness, and even the transmigration of souls, the wild plot crams a lot into six reels. Critics faulted the improbable story but praised the acting and “cleverness of the production.”