Filmer från Råfilm, Imorgon 31/10 på Kino
med jämna mellanrum. Råfilm gjorde bl a filmen "Hitmusik - konsten att sätta rytm till revolt".
Nur visas ett helt program kring deras filmer i Lund!
Forum:Ung
Fri entré!
Filmer från Råfilm, Imorgon 31/10 på Kino kl 12
"Under snart 10 år har videokollektivet RåFILM arbetat med att sammankoppla konst och aktivism. De tar hjälp av modeller som community media/particetery video, som innebär att filmens produktion är en del av målet. Under åren har de letat efter alternativa visningsmöjligheter som är anpassade till filmernas budskap och där de kan påverka mest.
Nu visar Forum:Ung ett urval av RåFILMs gamla och helt pinfärska filmer"
"RaFILM is a collective of filmmakers and a non-profit organization. The association has had it's base at the cultural center 'Kulturmejeriet', Lund, Sweden, since 2000 and has over the years established itself as a producer of politicial documentaries and experimental shorts in south Sweden. RaFILM focus on social problems and development issues. Through their film productions they work for a more just and equal society."
http://www.rafilm.se
http://www.kino.nu
http://www.kino.nu/?location=nyheter
http://www.forumung.se/skane09/program.html#akt24
Culture Clash - Dread meets Punk Rockers av Don Letts
Don Letts var DJ på legendariska Roxy-Club i London 1976 där de viktigaste brittiska punkbands uppträdde: The Adverts, X-Ray-Spex, The Buzzcocks, The Slits, Wire, The Jam und Sham 69. Och eftersom det på den tiden knappast fanns några punkskivor än - förutom av US-band som The Stooges, New York Dolls och The Ramones - spelade Don Letts egna remixes av reggae och dub-skivor. Hans pappa som invandrat från Jamaica under 1950-talet var en viktig inspirationskälla eftersom han, pappan alltså, själv hade ett soundsystem: Duke Letts Superstonic Soundsystem där han spelade skivor av Trojan Label. Det är nog Don Letts att tacka för att många punkband som t.ex. The Clash eller PiL (John Lydon's band efter Sex Pistols) blev så reggae-influerade!
Efter ett tag så blev Don Letts inspirerad av punkens Do-It-Yourself-kultur, fixade en filmkamera och började filma. Från det materialet kunde han sen göra sin dokumentation Punk Rock Movie samt filmen
Punk:Attitude som finns på DVD.
Letts som själv var med i Big Audio Dynamite ett tag blev även manager för The Slits, det legendariska punkbandet som skulle bli så inflytelserik för RiotGrrrl. I Derek Jarman's film Jubilee är de förresten med och
smashar sönder en bil!
Letts reste med John Lydon till Jamaica (med endast ett par kalsonger i bagaget!) där han aldrig varit själv - men filmen The Harder They Come betytt mycket för honom. Han föjlde med The Clash till New York för att filma deras konserter där Scorcese och Robert de Niro kunde dyka upp. Hip Hop var på väg att slå igenom och energin som samlades där påminde Letts mycket om London 1976.
1982 visas Letts' musikvideo "Pass the Dutchie" av Musical Youth som första video av en svart konstnär på MTV, alltså innan ngt Michael Jackson-video. Letts berättar också om rasism i musiktelevisionen. När han dyker upp för att bli intervjuad om sina Clash-videos, blir MTV-redaktörerna helt tysta och säger att de inte visste att han var svart. Intervjun blev inte av eftersom MTV inte ville visa svarta konstnärer, menar Letts. T.ex. använde Codley and Creme roboter för sin video "Rockit" så att inte Herbie Hancock skulle synas i bild.
Idag är Letts återigen DJ, har en egen show på BBC, gjorde spelfilmen "The Dancehall Queen", flera CD-compilations och musikvideos samt musikdokumentationer om The Jam, Sun Ra och Franz Ferdinand.
kolla in:
http://www.bbc.co.uk/6music/shows/don_letts/
Plötsligt igen: DocLounge Lund 3 november
"Tusen tack alla coola tusenskönor som kom igår och gjorde världens bästa öppning. Vi saknar er redan. Men det är så det är att vara nykär. Man vill bara ha mer och mer och mer. Men ni som missade kvällen igår behöver ej misströsta, för redan nästa tisdag händer det igen! Och våra hjärtan har plats för hur många som helst.
Nästa tisdag blir Vinslövsyra för hela slanten. Smygöppning redan klockan 18.00 med den första filmen Plötsligt i Vinslöv för er som lyckats missa den och för alla er som kan se den om och om igen. Riktig öppning vid 19 som vanligt med musik, mingel och bar fram till PREMIÄREN av Plötsligt igen kl 20. De heta regissörena är på plats och flera " hemliga gäster". Det ryktas även om allsång så värm upp strupen.
3 nov Plötsligt igen (2009, 50min, Sverige) + EXTRA EXTRA Förfest med Plötsligt i Vinslöv
Regissör: Malin Skjöld och Jenny Bergman
På plats: Malin Skjöld och Jenny Bergman + hemliga gäster
Förfilm: Husvagnsrally
Livemusik: Mikael Strandberg (Mellan- Kjell från Vinslöv -Plötsligt en förening) spelar sina Vinslövslåtar.
Dj: Magnus Melliander ( Loosegoats )
Tid: Smygöppning med Plötsligt i Vinslöv 18.00 Riktig öppning med mingel och musik 19.00 Plötsligt igen 20.00
Entré: 60kr. Förköp kan köpas på Kino , kyrkogatan 3.
Plötsligt igen är uppföljaren till succédokumentären Plötsligt i Vinslöv. 7 år efter inspelningen av Plötsligt i Vinslöv åker filmarna Malin Skjöld och Jenny Bergman tillbaka till Vinslöv. De har fått ett anrop från en av filmens huvudpersoner: Holger. Holger papegoja har blivit stulen. Malin och Jenny åker till Vinslöv för att hjälpa Holger att få tillbaka sin papegoja, men i Vinslöv överraskas de av media. Ryktet har gått att en uppföljare är på gång, och journalisterna vill gärna vara med på inspelningen…Det blir upptakten till Plötsligt igen.
Mer än välkomna!"
ojojoj, min svenska
Förresten, kommentera gärna!
Växjöfilmvetare blir festivalgeneral
har blivit festivalgeneral för Film i Glasriket. Suveränt!
Kolla in mer om festival och programmet här:
http://www.filmiglasriket.se/filmglasriket/parse.php?p=index.html
Halmstadfilmvetare blir prisbelönad filmregissör
dokumentärfilmsutbildningen på Ölands Folkhögskola. Med sina kortfilmer som hon gjorde där
hade hon material för att kunna söka till Filmhögskolan i Göteborg - och hon kom in!
Nu har hennes examensfilm prisbelönats! I helgen fick den pris på Uppsala Kortfilmsfestival för bästa
foto och i somras blev den bästa film på viktiga och ansedda festivalen Karlovy Vary. Grattis!
om filmen Skrapsår
http://en.freshfilmfest.net/programme/film_selection/3-competition-main-student-competition/1430-scratches
Läs mer om Gabriela i ett ngt äldre artikel:
http://www.gt.se/Kultur/1.909252/hon-hittar-sina-skadisar-pa-stan
Tommy Gustafssons avhandling om den svenska 1920-talet blir översatt till engelska
Lunds universitet - filmvetenskap
Hallå Tommy Gustafsson…
2009-09-25
… forskare och lärare i filmvetenskap och historia som igår tog emot det prestigefyllda priset Pro Lingua under en ceremoni på Bokmässan i Göteborg. Priset innebär att hans avhandling nu översätts till engelska för att kunna nå en internationell publik.
Tommy Gustafsson har fått årets Pro Lingua-pris av Riksbankens Jubileumsfond
Vad betyder priset för dig?
-Det är en chans att nå ut internationellt med min forskning. Nu kan avhandlingen översättas till engelska, som är språket inom filmvetenskap, och förläggas på ett amerikanskt eller engelskt förlag. Givetvis är det en stor ära också.
Vad handlar avhandlingen om?
-Det är en tvärvetenskaplig analys av den svenska 1920-talsfilmen. Jag undersöker manlighet, genusrelationer, sexualitet, modernitet och ras. Jag har tittat inte enbart på det lilla antal kritikerrosade filmerna som upphöjts till konst utan på samtliga bevarade filmer, samt programblad, recensioner, filmmanus och statliga utredningar. Det har tidigare prånglats ut en bild av att svensk filmindustri var mycket konstnärlig. Det kom sig av att det på 1910-talet inte var så fint att göra film. För att sälja sin film utomlands gav man den här bilden och den har traderats som en sanning de senaste 80 åren.
Varför skulle den intressera en internationell publik?
-Internationellt är det två saker som är kända inom svensk film – Ingmar Bergman och den svenska Guldåldersfilmen. Min avhandling innebär en ganska rejäl revidering av synen på den senare. Den felaktiga bilden undervisas i de flesta länder idag, så mina forskningsresultat är intressanta där man undervisar och forskar i filmvetenskap. Men den ger också ny kunskap till andra ämnen som genusvetenskap och historia.
På vilket sätt reviderar din avhandling bilden av svensk 20-talsfilm?
-Man har diskuterat utifrån ett mycket litet antal filmer, 10 stycken, i tidigare forskning och upphöjt dem till konst. Min avhandling analyserar hela produktionen filmer som var 180 stycken. Man har tidigare inte alls tagit upp de rasistiska och stereotypa bilder som finns i alla filmerna från den här tiden. Bilden av filmernas konstnärliga höjd, som man mycket medvetet fört ut från första början, har varit så förhärskande att man hävdat att den rasistiska sidan i filmerna inte finns. Så det är en stor förändring av synen på den svenska Guldåldersfilmen.
Vad forskar du om nu?
-Just nu skriver jag en bok med en annan historiker, Ulf Zander, vid Lunds universitet. Den handlar om de mest sedda och påkostade stumfilmerna på 20-talet.
Sen håller jag på med ett projekt om mediebilden av folkmordet i Rwanda. Jag har tittat på hur det framställs i TV-nyheter och spelfilm för att komma fram till hur ett globalt historiskt minne skapas.
Text: Gisela Lindberg
Avhandlingen som ska översättas heter ”En fiende till civilisationen. Manlighet, genusrelationer, sexualitet och rasstereotyper i svensk filmkultur under 1920-talet”
Om priset:
Riksbankens Jubileumsfonds Pro Lingua-pris delas i år ut för tredje gången. Priset är på upp till en kvarts miljon kronor för att översätta ett verk. Priset ska främja spridningen av excellent svensk forskning i utlandet. Bland tidigare års pristagare märks två andra lundaforskare, David Dunér och Lennart Schön.
indisk socialism med Bimal Roy
presenterar den första filmserien om den legendariske hindi-filmregissören Bimal Roy.
Han tillhör det som man brukar kalla för "the Golden Age of Hindi Cinema", 1950-talet,
och även om vi vet sedan Tommy Gustafssons avhandling om den svenska filmens sk
"guldålder" (där han bl a visat att mestparten av 1920-talets filmer var djupt rasistiska och antisemitiska)
att sådana koncept är ytterst problematiska, så har Bimal Roy dock varit enormt inflytelserik för
en yngre regissörstradition. Hans filmer är långt ifrån eskapistiska utan har en social tendens och samtidigt
ett genomtänkt, utstuderat, symbolladdat bildspråk.
Sonja och Ulrike åkte i alla fall själv till Indien för att i Bombay träffa Bimal Roys barn och för att i Puna på filmarkivet se till att filmrullarna (35mm) anländer i tid.
Filmserien visas i Hamburg men vad gör man...
http://www.metropoliskino.de/data/reihen/special.php
CineFest 2009 i Hamburg
check out http://www.cinefest.de/e/pro_uebersicht.php
CineFest 2009
6th International Festival of German Film Heritage
Hamburg: 14 - 22 November 2009
organized by CineGraph and Bundesarchiv-Filmarchiv
Shadows of War
Innovation and Tradition in European Cinema 1940-1950
The 1940s : a decade of extreme conditions and social unrest – brutal economic conditions, a devastated infrastructure and tight political control. The general topic stays – but with new perspectives.
In 2008, under the title All in pieces !…?, cinefest and the International Film History Conference investigated how cinema in the 1940s was used for propaganda purposes and investigated films for and about young people. In 2009 there will be more of a focus on filmmakers’ reaction to war and the aftermath. What artistic solutions did film directors in different European countries find to handle the chaos and the human and cultural catastrophes around them?
The central focus will again be the repercussions of the general economical and political situation on the aesthetic and artistic production. One facet of this will be a look at the fractures or continuities in filmmakers’ careers.
A selection of genre films will cover thrillers and comedies as well as musicals in the cinemas of different political systems of the 1940s. How did the standards and style of diverse genres prove resistant to change or find new ways influenced by the times? How did the political situation put a stamp on artistic decisions?
cinefest 2009 will look into the indestructible career of actress and dancer Marika Rökk (Die Frau meiner Träume, Kind der Donau), into Nazi and anti-Nazi thrillers (Der Täter ist unter uns, Cloak and Dagger), into detective stories from the early postwar years (Razzia, Blockierte Signale) and test how the atmosphere of the period is inscribed in comedies such as Unser Fräulein Doktor, Kein Platz für Liebe and Arche Nora.
Another area of investigation will be how German and European filmmakers dealt with the traumas of the immediate past and the burning problems of the years directly after the war. How did they treat the topic of anti-Semitism right after the discovery of the horrible results? Morituri, The Illegals, Lang ist der Weg tell it from the German and/or Jewish perspective, Ostatni etap and Ulica Graniczna from the Polish side. Other directors escape into historical periods, e.g. G. W. Pabst with Der Prozeß or Erich Engel with Affaire Blum.
Other models for film treatment of the contemporary situation included episodic narratives (In jenen Tagen), the revival of the stylistic traditions of Weimar realist films or Soviet cinema (Freies Land), satirical revues (Berliner Ballade) or filmmakers’ self-reflective ventures such as Film ohne Titel.
The attempts of French metteurs-en-scène to come to terms with the German Occupation and the activities of the Résistance resulted in stylistically remarkable films such as La bataille du rail and Le silence de la mer.
Examples of Swiss cinematography of the decade show how the country’s delicate position as a direct neighbour to the Nazi-Reich was mirrored in patriotic productions poised between appeasement and internationalistic posturing.
To put the German cinema of the 1940s into an international perspective, cinefest and the International Film History Conference will investigate the stylistic influence of Hollywood on Nazi cinema as well as international trends such as Neorealism or Film noir. Another interesting aspect will be the delayed reception of foreign films in post-war Germany.
The comparison of German and British films will reveal interesting findings on the degree to which filmmakers’ styles and subjects were influenced by the political systems and traditions of both nations. Films by the directing team of Michael Powell & Emeric Pressburger (49th Parallel, The Life and Death of Colonel Blimp) or Carol Reed (Night Train to Munich, The Way Ahead, The Third Man) will be contrasted with the gloomy films of German director Peter Pewas (Der verzauberte Tag, Straßenbekanntschaft) and others.
stort zombiespecial i P1:s Kino
Programledaren efter programmet? (undrar Dagmar)
bara kort tid kvar att lyssna: www.sr.se/p1/kino
I veckans Kino tar vi oss an de levande döda. Programmets huvudperson är zombien.
I helgen har splatterkomedin "Zombieland" premiär, och på sistone har vi kunnat se nazizombies i norska "Röd snö" och sexfixerade bögzombies i "Otto or Up with dead people". Efter den stora vampyrhypen verkar zombien vara nästa filmmonster som får en revival. I veckan Kino undersöker vi om denna dreglande manglare ha något djup? Och varför en per definition hjärndöd figur används gång på gång i film och tv.
Emelie Rosenqvist begav sig till London för att träffa nollbudgetfilmaren som tog sig till Cannes med hjälp av några zombies. Möt Marc Price som skapade filmen "Colin". Hör honom berätta om hur en minimal budget på 70 dollar är tidernas bästa marknadsföringstrick.
I veckans klassiker blickar vi bakåt, till 1943 då zombies fortfarande ansågs vara en produkt av voodo. "I walked with a zombie" handlar om den vackra kvinnan som blivit fångad i sin kropp och hålls vid liv fast hon är död. Lars Lönroth guidar oss genom monsterfilmhistorien
Det är trettio år sedan Walter Hills gängfilm "The Warriors" hade premiär i Sverige. Den svenska pressen sågade den och statens filmcensur förbjud den. Numera är den kultförklarad. Filmen skildrar hur gänget The Warriors hamnar i en fälla och jagas genom New York City. Från Bronx i norr till Coney Island i söder, vid varje tunnelbanestation väntar ett nytt gäng på att få spöa skiten ur dem. Häng med vår reporter Johan Nordström på en resa i The Warriors fotspår.
Programledare: Roger Wilson
literal videos
Literal videos är remakes på musikvideos som fått en ny text, en "literal" sådan.
Den beskriver ordagrannt vad man ser i videon - och detta kan bli helt absurt och roligt!
Den här är tveklöst den bästa i genren eftersom den är späckad med populärkulturella referenser!
Jag såg denna video för första gången på en konferens om självreflexivitet - och just självreflexiv är den eftersom den refererar hela tiden till sig själv som medium samt till andra medier. Självreflexiv i kvadrat alltså.
Min härliga filmhistorieklass i Växjö skrattade gott i alla fall!
http://www.youtube.com/watch?v=lj-x9ygQEGA
svensk film inspirerar danskarna
pressmeddelande från SFI
Dirty Diaries är en av alla svenska filmer som visas på CPH:DOX Foto: Story
I kortfilmstävlingen möts Subtitles av Anders Kreuger, I Love the Game of the Hockey, en dokumentär om det som inte är hiphop i förorten av Robin Färdig och samtliga filmer av konstnären Nathalie Djurberg vars leranimationer tillägnas särskilt fokus.
Bland övriga svenska filmer finns Mia Engbergs feministiska kortfilmsprojekt Dirty Diaries, Filmen jag inte pratar om längre av Jesper Ganslandt och Martin Degrell om filmskapande och entreprenörskap i IT-åldern samt Tarik Salehs animerade dystopi och festivalfavorit Metropia.
Festivalen ordnar också en paneldebatt om svensk films talangutveckling och produktion där bland annat de svenska filmkonsulenterna Tove Torbiörnsson och Peter ”Piodor” Gustafsson deltar tillsammans med producenterna Erika Wasserman (Fasad) och Erik Hemmendorff (Plattform Produktion).
– Jag är oerhört glad över att de uppmärksammar det svenska filmundret. De har tagit det bästa vi har och jag är också imponerad över mixen i deras urval. CPH:DOX har på sju år etablerat sig som en av de främsta festivalerna i Europa, säger Sara Yamashita Rüster, dokumentäransvarig på Filminstitutets utlandsavdelning.
Lågbudgetfilm gör pengar på Pirate Bay
Läs hela intervjun på Filmnyheterna:
http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Lagbudgetfilm-gor-pengar-pa-Pirate-Bay/
DocLounge nu även i Lund, premiär 27/10
From the homepage:
"Doc Lounge föddes i Malmö 2006 som ett initiativ för att skapa en levande mötesplats med dokumentärfilmen i mitten. Tesen är enkel. Dokumentärfilm är ingen smal genre, den är bred och det finns en stor publik. Och dokumentärer är roliga att se tillsammans.
Doc Lounge är en klubb öppen för alla som älskar dokumentärfilm, soft barhäng, mjuka soffor, mattor och kuddar, livemusik, spännande samtal, softa djs och mycket mer. Varje tisdag kan allt detta bli ditt för endast 60 riksdaler.
I Lund finns vi på Mejeriet varje tisdag from den 27/10 kl 19.00. Filmstart 20.00. Bli vår vän på facebook!!"
http://doclounge.se/lund/info/Programm den 27 okt:
Den 27 oktober slår Mejeriet äntligen upp dörrarna för Doc Lounge Lund. Först ut är en spännande och hisnande Oscarsvinnare. Exklusive förhandsvisning i samarbete med novemberfilm
27/10 Man On Wire 2008, 94 min
Regissör: James Marsh
Liveband: LUR framför en totalvisuell musikperformence med liveloopad musik och animerade projektioner.
Dj:Mejeriets bandbokare Ellen och Jakob (Repeater)
På besök: Oscar Hjort och Love Pallon spänner upp sin slackline och låter alla som vill och vågar prova på.
Projektioner av Kristian Nihlén ( Klubb Kristallen och The Space Between)
Tid: Dörrarna öppnar 19.00 Film 20.00
Pris: 60:-
Konst och brott är en hetpotatis just nu. 1974 utförde Philippe Petit vad många anser “århundradets konstnärligaste brott”. På mer än 410 meters höjd gick han på lina mellan tvillingtornen World Trade Center i New York. I Man on Wire får vi följa den mycket speciella fransmannens väg mot att uppfylla sin för oss vanliga dödliga tillsynes omöjliga dröm. Titeln på filmen är tagen från polisrapporten som ledde till hans arrestering strax efter den 1 timmes långa perfomencen. Man On Wire vann Oscar för bästa dokumentär 2009.
HJärtligt välkomna!
Sven Elfström, Utveckling 1971
Avant goes amateur
http://www.filmivarmland.se/index.asp?id=1112
for a summary
and check out
for the programme
http://www.expcinema.com/site/index.php?option=com_content&view=article&id=594%3Aavant-goes-amateur&catid=1&Itemid=2&lang=en
Avant-garde filmmakers Lisl Ponger and Tim Sharpe from Vienna presented their work as well as Sami van Ingen from Helsinki. All of them used amateur home movie footage in their experimental films on memory, tourists and nomads.
I was especially thrilled to see the until now completely unknown works by Swedish filmmaker Sven Elfström, a communist shipyard worker, who made agit prop, but also exciting, inventive, original and funny surrealist short films which could inspire today's young filmmakers! John Sundholm discovered the films which are influenced, as I see it, by Bunuel, Vertov, Tarkovskij and Godard. Sven, age 80+, also attended the festival and all filmmakers
introduced their works and answered questions after the screenings.
Great workshop!
Kolla upp Film i Värmlands hemsida för "eventuell praktikplats" förresten.
Filmmuseet i Kristianstad
Stadsmuseet har dessutom en utställning om Filmen och Skåne - och här slog Växjöstudenterna studenterna från Lund i en frågesport om filmdialoger!
I samband med regionaliseringen av filmproduktionen verkar man nu satsa mer på det regionala kulturarvet - och man verkar vara mer mån om att marknadsföra den på ett attraktivt sätt. Filmproduktion och turism hänger ju tätt ihop som vi kan se i Wallanders Ystad .
Kristianstad filmmuseum
http://www.regionmuseet.m.se/mer/filmmus/filmmus.htm