Hollywood och Bollywood mot piratmarknaden

DN

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/hollywood-och-bollywood-i-gemensam-piratjakt-1.1065181

Uppdaterat i dag. 10:33. Publicerat i dag. 09:58

Världens två största filmindustrier, amerikanska Hollywood och indiska Bollywood har gått samman för att med gemensam kraft jaga och bekämpa såväl upphovsrättsintrång på nätet som den mer traditionella piratmarknaden på gatorna.

Det är intresseföreningen MPAA (The Motion Picture Association of America) som gör gemensam sak med sju indiska filmbolag för att begränsa piratverksamheten i Indien, rapporterar nyhetsbyrån AP. Alliansen sammanfaller med att Hollywood i allt högre utsträckning försöker slå sig in på den indiska marknaden. Sedan tidigare har MPAA skapat liknande antipiratallianser i USA, Europa och Hong Kong.

I den nya "piratoffensiven" kommer alliansen dels att inrikta sig på att stoppa "avfilmning" i biosalonger, vilket ligger bakom 90 procent av alla piratskivor som säljs på de indiska gatorna, som i sin tur utgör 60 procent av den indiska filmförsäljningen, enligt KPMG.

Dessutom har alliansen en uttalad målsättning att sätta ökad press på internetleverantörer och politiker för att arbeta fram mer effektiva antipiratlagar. Internetanvändningen i Indien har ökat i takt med bredbandsutbyggnaden.

Det är alltså ingen tillfällighet att MPAA nu inriktar sig på just Indien. Förutom att den indiska filmbranschen ständigt utvidgas har Bollywood en historia av så kallade copycat-produktioner som sticker Hollywood i ögonen.

Ett av senare års mer uppmärksammade exempel var filmen "Hari Puttar - A comedy of terrors" som utan framgång stämdes av Hollywoodbolaget Warner Bros. De ansåg att huvudrollsinnehavarens namn påminde på tok för mycket om en viss tonårstrollkarl.

Men det finns även flera lyckade samarbeten över nationsgränserna, som Oscarsvinnaren "Slumdog Millionaire" och "My name is Khan".


Parallellt har stora indiska filmbolag, som UTV Motion Pictures och Reliance Big Pictures, börjat köpa in sig i Hollywood. Bland annat har de indiska bolagen investerat i Steven Spielbergs bolag Dreamworks.

- Folk blir allt mer likasinnade, säger MPPA-ordföranden Dan Glickman till AP och hänvisar till en studie av Ernst & Young som visar att piratförsäljningen kostade den indiska filmindustrin närmare en miljard bara under 2008.

Glickman fortsätter:

- Det här är ett land med en miljard människor där man älskar film mer än någon annanstans i världen.  Vi vore galna om vi inte försökte slå oss in på den här marknaden.

I samma AP-artikel berättar Sanjeev Lamba, chef på bolaget Reliance Big Pictures, hur filmsatsningen "3 idiots" blev en finansiell framgång mycket tack vare att bolaget aktivt och aggressivt bekämpade piraterna i realtid.

Enligt Lamba lyckades man stoppa tio miljoner illegala nedladdningar. Men det var ingen enkel match. Gruppen som arbetade med lanseringen av "3 idiots" ska ha hittat en ny illegal kopia på nätet var femte minut.

Henrik Arvidsson

[email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0