Äntligen är Doc Lounge Växjö igång igen! Säsongspremiär den 31/8!

http://doclounge.se/vaxjo/2011/08/24/antligen-startar-doc-lounge-vaxjo-upp-for-sasongen/

24 Augusti -11

Som vi alla har väntat och längtat, men nu ÄNTLIGEN är höstens sjävklaraste häng på gång igen! Doc Lounge Växjö slår upp portarna för säsongen onsdagen den 31:a augusti, på vårt kära Kafé De Luxe precis som vanligt.

Nytt för säsongen är att vi öppnar kl 19, och filmen börjar kl 20. Vi kommer snart att presentera hela höstens fantastiska filmer, så boka in sista onsdagen i varje månad redan nu! Nu kör vi! Första filmen är ingen mindre än The Black Power Mixtape, kritikerrosad dokumentär om Black Power-rörelsen i USA back in the days. Läs mer om den och kolla trailern under “program”.

VARMT VÄLKOMNA TILL EN NY FINFIN DOC LOUNGE-SÄSONG MED OSS I VÄXJÖ!

Vill du också vara med i bästa volontär-gänget som gör att varje visning blir så härlig som det bara går? Hör av dig till någon av oss Doc-Loungeare som finns på plats! Eller maila [email protected] eller ring Kicki på 0760-243737.


Nu är det hög tid att bli nyfiken på Vilgot Sjöman

Text: Michael Tapper
Publicerad 7 augusti 2011 6.30 Uppdaterad 7 augusti 2011 18.31

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1522986/Mannen-som-gick-upp-i-rok-Nu-ar-det-hog-tid-att-aterigen-bli-nyfiken-pa-Vilgot-Sjoman.html
Kultur & Nöjen.
Ingmar Bergman och Jan Troell är idag nationalmonument, deras verk klassikerstämplade. Men många samtidsfilmare har förpassats till historiens dammiga kuriosakabinett, som Lars-Magnus Lindgren, Janne Halldoff och Jörn Donner. Dit hör också Vilgot Sjöman. Som kulturfenomen i debatternas centrum föddes och dog han med 1960-talet.

Jag ser om den på dvd nyligen utgivna ”491”, en film där Sjöman gifte samman sina teman med den unge arge författaren Lars Görlings debattroman om ungdomsvården i skuggan av Kejneaffären. Görlings inspiration från rättsröteskandalerna, 1950-talets utskällda ligistfilmer och den samtida mytbildningen kring bögligan – en utbredd föreställning om ett dolt homosexuellt nätverk inom statsapparaten (något som återkom under Ebbe Carlsson-affären) – möter här Sjömans dokumentärfilmsinfluerade socialreportage kring en kristen parabel om skuld och oskuld.

Kritiken vill ha tydlighet och ställningstagande där filmen provocerar med öppna, drabbande frågor. När censuren rycker ut med totalförbud och sedan nerklippning framstår den för allmänheten mest som en porrfilm under konstnärlig täckmantel. Samma mönster upprepas i efterspelet till Nyfikenfilmerna.

I ”Jag är nyfiken – gul” tvekar huvudpersonen mellan ett porträtt av Freud och ett av Marx, men som kritikern Jonas Sima uttrycker det i en samtida artikel betraktas Sjöman som sexualist snarare än socialist. Sexuell frigörelse går före samhällsförändring. Sjöman svarar med en öppet agitatorisk antifångvårdsfilm, ”Ni ljuger”, och en politisk pilsnerfilm, ”Lyckliga skitar”. Han får en klapp på huvudet med omdömen som ”Sjömans bästa film”, men det är tydligt att för vänstern är han inte vänster nog och för högern är han en simpel pornograf.

Efter 1960-talet behandlas han som ett fossil. Hans sista fem filmer ses av totalt 33 518 personer, bland annat ”Alfred”, biografifilmen om Alfred Nobel som med 35 miljoner i budget blir en av de dyraste svenska långfilmerna någonsin. Det fiaskot avslutar filmkarriären.

Jag bläddrar i Sjömans egna böcker och finner en långt mer intressant person än den simpla knullkommunist han en gång anklagades för att vara. Kanske var han egentligen inte alls ur takt med sitt 1960-tal utan snarare alltför väl i takt med det.

Ett begrepp han profetiskt formulerar flera år innan den maoistiska puritanismen satte sin prägel på den nya väns­tern tematiseras just i ”491” – den om den hånfulla och tyranniska oskulden, den naiva idealiteten som bara intresserar sig för föredömen och ädla lidanden. Det vardagsskitiga livet och lidandet förkastas.

När vi idag har drabbats av högerextremismens än brutalare renhetsideal kanske det inte är en ny Ingmar Bergman som borde efterlysas i filmdebatten, utan en ny Vilgot Sjöman.

Vilgot Sjöman på dvd: ”491” (1964), ”Syskonbädd 1782” (1966), ”Jag är nyfiken gul/blå” (1967/68), ”Ni ljuger” (1969), ”Lyckliga ­skitar” (1970), ”En handfull kärlek” (1974), ”Alfred” (1995).


försvunnen Hitchcockfilm upptäckt i Nya Zeeland!

kolla här: källa: http://www.filmpreservation.org/

Lost Hitchcock Film Discovered in New Zealand

Betty Compson in Alfred Hitchcock's The White Shadow (1924). CLICK HERE for more images.

The New Zealand Film Archive and the NFPF are thrilled to announce the discovery of a lost work by celebrated British/American filmmaker Alfred Hitchcock (1899-1980). The print is incomplete—only the first three reels survive—but what has been recovered reveals a master in the making.

The film is The White Shadow, an atmospheric melodrama starring Betty Compson, in a dual role as twin sisters—one angelic and the other “without a soul.” With mysterious disappearances, mistaken identity, steamy cabarets, romance, chance meetings, madness, and even the transmigration of souls, the wild plot crams a lot into six reels. Critics faulted the improbable story but praised the acting and “cleverness of the production.”


kungasklickande? Filmregissörer som nationalhelgon?

superintressant artikel av Michael Tapper i DN:


källa:  http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/regi-foto-klippning-jan-troell

”Regi, foto, klippning Jan Troell”

 

Litteraturrecension

Titel: ”Regi, foto, klippning Jan Troell”

Utgiven av: Norstedts

Jan Troell, Max von Sydow och Liv Ullman under inspelningen av ”Utvandrarna”.

Jan Troell har en självklar plats i den svenska filmhistorien. Just därför förtjänar han att granskas med kritisk blick, skriver Michael Tapper, som läst Kurt Mälarstedts ”Regi, foto, klippning Jan Troell”.

I förordet reserverar sig Kurt Mälarstedt för att han kanske skrivit ”en vänbok” om ”Jan”, som han konsekvent kallar Jan Troell i detta luftigt layoutade och vackert illustrerade festtal lagom till regissörens 80-årsdag. Men ”Regi, foto, klippning Jan Troell” nöjer sig inte med att vara en vänbok. Med vänner kan man på ett fruktbart sätt ha både skilda åsikter och en kritisk distans när det gäller filosofiska, politiska och konstnärliga ståndpunkter. Nej, här kantrar det över i oförblommerad hagiografi, helgonbiografi, inte helt olikt Mikael Timms Bergmanporträtt i ”Lusten och dämonerna”.

Jag kan på sätt och vis förstå Mälarstedt. Jan Troell är älskvärd och så långt från primadonnafasoner man kan tänka sig. Filmerna är rika på associativa montage som ackompanjerade av intressanta musikval lockar åskådaren att dra paralleller till lyrik och tonsättning. Till det ska läggas att såväl regissören som hans verk har överösts med alla tänkbara priser och hedersbetygelser.

Det är lätt att stämma in i hyllningskörerna. Jan Troell är otvetydigt en betydande regissör med självklar plats i den svenska filmhistorien. Men just därför förtjänar denna nationalklenod att granskas med kritisk blick, att ses och synliggöras. Bara genom att gå i närkamp med den kanoniserade legenden och de piedestalsatta ”mästerverken” kan konstnären och hans arbeten fortsätta leva i dialog med åskådaren.

Ett varnande exempel är Ingmar Bergman som först bjöd motstånd mot sin museala upphöjelse då han i ett nummer av Chaplin 1960 kontrade den då rådande Bergman­yran med att storma mot sig själv. Mot slutet av sitt liv medverkade han emellertid aktivt i en allt sorgligare institutionaliseringscirkus kring sig själv. Till slut mumifierade kungaslickandet honom till storsvenskt kulturhelgon – monumental, oåtkomlig och stendöd.

Nu hotar Troell att gå samma väg. Det syns både i de dokumentärer som sändes i månadsskiftet och i Mälarstedts bok – alla gjorda i samma anda av välvilja och hovsamhet. Det som saknas är inte bara ett porträtt av en hel människa med både ljus och mörker utan också en fördjupning av hans konstnärskap.

Mot den historielösa, konstnärsromantiska berättelsen om Den Store Mannen som i splendid isolation täljer storverk ur geniknölarna borde man ställa den om konstnären som en del av en tradition och samtidshistoria. Någon som både står på tidigare generationers axlar och mitt i samtiden.

Född 1931 växer Troell upp i en snabbt växande svensk medelklass där foto- och filmkonsten kunde erövras för vardagsbruk av gemene man. Stillbilden är det första me­dium som ger honom en konstnärlig självmedvetenhet.

En betydande inspirationskälla till ljussättning och komposition får han inte bara från svenska fototidningar utan med all säkerhet också från den världsberömda Magnumgruppen (Robert Capa, Henri Cartier-Bresson med flera). Deras ikoniska nyhetsfoton och vardagsbilder blev stilbildande också inom dokumentärfilmen, där Troell tog sina första steg som professionell filmare. Senare fick han sitt genombrott som en i en svensk ung och ny filmvåg, först som filmfotograf för Bo Widerberg, därefter som regissör och klippare med kortfilmen ”Uppehåll i myrlandet” och långfilmsdebuten ”Här har du ditt liv”.

Ändå letar man sig förgäves efter intressanta diskussioner om den livliga debatt och de många politiska och estetiska manifest och teorier som var aktuella i samtiden. Om fotoreportaget. Om cinéma verité och direct cinema i dokumentärfilmen. Om brittiska free cinema-rörelsen och franska nya vågen, som bara nämns i förbigående. Den här blinda fläcken för Troells plats i en större samtidskontext följer på en lång tradition inom svensk filmhistoria, där Sverige och dess filmkonstnärer tycks leva på en öde ö långt från resten av den larmande planetens politiska och konstnärliga sammanhang.

I enlighet med denna hemvävda auteurtradition finns omvärlden bara när svenskar verkar i utlandet, till exempel när Troell gästspelar som regissör i Hollywood. Underförstått är det Sverige som gör avtryck i omvärlden, inte vice versa. Nationalromantik paras med vurmen för det manliga geniet som formar världen efter sin vilja – ett mytiskt radarpar med märklig livskraft sedan många sekler.

”Regi, foto, klippning Jan Troell” saknar inte litterära kvaliteter, särskilt som författaren i sitt språk ibland tangerar Troells filmimpressionism när han försöker fånga dennes bilder. Problemet bottnar i att Mälarstedt varken axlar kulturjournalistens eller forskarens självständigt granskande roller. I stället gör han sig till en spökskrivare av Troells anekdotiska självbiografi. Det är Troell om Troell, inte Mälarstedt om Troell.

Till och med när Troell anfäktas av självkritik rycker Mälarstedt ut till regissörens försvar mot sig själv och talar om underskattning. Det borgar knappast för integritet och trovärdighet.

Invändningarna mot filmerna i den samtida filmkritiken får i sammanhanget karaktären av oöverlagda omdömen märkta av tiden, reviderade av en underförstått mer insiktsfull eftervärld. Än mer betänkligt är hur boken sveper förbi de många debatterna som kantat Troells karriär. Särskilt betänkligt är det alltför korta referatet av den fleråriga, mångbottnade och högintressanta debatten kring den politiska nyckelfilmen ”Sagolandet”.

I det kapitlet, liksom genomgående i boken, är det Troell själv som fungerar som tolkningsfacit. Hans hållning som politisk oskuld får stå oemotsagd, likaså filmens tvivelaktiga historiesyn. I en annan biografi, över säg Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt, hade det varit otänkbart, närmast absurt. Och här gör det varken filmen eller Jan Troell någon tjänst, annat än som björntjänst – ett dödligt famntag av servilitet.

Kurt Mälarstedt är tidigare DN-anställd. Därför recenseras boken av Sydsvenskans filmkritiker Michael Tapper.

Michael Tapper

[email protected]

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.



RSS 2.0