Varbergfilmare nominerad till nordiskt pris

källa:

http://hn.se/nojekultur/film/1.892670-filmare-fran-varberg-ar-nominerad-till-nordiskt-pris

Varbergsfilmaren Simon Vahlnes novellfilm ”Jag är en ö” har nominerats till filmfestivalen Nordisk Panorama. Av 520 bidrag valdes tolv filmer ut att tävla under namnet ”New Nordic Voices”.


– Tänk dig att ”Eyes Wide Shut” möter Pripps Blå-reklamen, säger Simon Vahlne lite kryptiskt. Det är väldigt mycket svensk sommar över ”Jag är en ö” med skärgård, öar, och hav. Vi frossar i den vackra, västsvenska naturen.

Filmen är inspelad på Balgö utanför Tångaberg under augusti förra året.

– Mina föräldrar har haft en stuga på Balgö och jag och mina kompisar har varit ute och åkt båt mycket runt Norra Näs. Det är en miljö som betyder väldigt mycket för mig, säger han.

Novellfilmen är 52 minuter lång och historien följer två par som semestrar tillsammans.

– Det är ett relationsdrama som bygger på mina egna och kompisars erfarenheter. Huvudkaraktärerna är i min egen ålder, och storyn är konstruerad av våra funderingar kring förhållanden, kärlek och sexualitet.

Simon är huvudkreatör i projektet och står för manus och regi, men har haft mycket hjälp av kompisgänget runtomkring.

– Det är en Varbergsproduktion nästan rakt igenom, säger han.

Huvudrollerna spelas också av varbergare: Malin Blank, Aida Avdic och Simon Jonasson samt Anders Axelsson från Vessige. Sammanlagt är det tio-tolv personer från hemstaden som är engagerade.

– Att jobba med kompiskretsen är väldigt roligt. Jag har många duktiga, kreativa vänner och det har varit jättekul att samarbeta med dem. Det har gjort sig extra bra för det här projektet, som präglats av en hemkär, självbiografisk känsla.

Filmen har klippts färdigt under året, det enda som återstår är lite efterbearbetning av ljud och bild. Att den skulle väljas ut till festivalen är något Simon inte verkar ha varit riktigt beredd på.

– Det känns skitkul, Nordisk Panorama är en jävligt bra och viktig festival med branschfolk från hela världen.

Filmfestivalen fokuserar på dokumentär och kortfilm och turnerar mellan de nordiska länderna. I år äger den rum i Bergen i Norge 24-29 september. Kategorin ”New Nordic Voices” beskrivs som en tävling för nya lovande nordiska talanger.

Hur ser distributionsplanerna ut för ”Jag är en ö”?

– Jag har faktiskt ingen aning, det är första gången en av mina filmer uppmärksammats på det här sättet. Vi hade bara skickat filmen till Nordisk Panorama, men nu ska jag och medproducenten Niklas Zachrisson sätta oss ner och titta på vilka fler festivaler vi kan skicka den till. Jag tror den här nomineringen kommer att hjälpa oss väldigt mycket.

Filmen finansieras av Film i Halland och många lokala Varbergsföretag har sponsrat med till exempel boende och mat.

En mini-trailer till ”Jag är en ö” kan ses på http://www.youtube.com/watch?v=y6YbCsfVHTU.

Magnus Johansson [email protected]

Artikelbilder

Till havs. Simon Jonasson och Aida Avdic spelar två av   huvudrollerna i ”Jag är en ö”. Till höger regissören Simon Vahlnes.

Till havs. Simon Jonasson och Aida Avdic spelar två av huvudrollerna i ”Jag är en ö”. Till höger regissören Simon Vahlnes.Fotograf: Niklas Zachrisson

Fakta

Lite om Simon Vahlne

Ålder: 26 år.

Bor: I Göteborg (uppvuxen i Varberg).

Familj: Systern Tove.

Utbildning: Prague Film School i Tjeckien med inriktning filmregi.

Läst filmvetenskap på Göteborgs universitet samt teater på Glendale College (Los Angeles).

Favoritregissör: Gillar Bo Widerberg och Sam Raimi.

Senast sett på bio: ”Man tänker sitt”.

Senast sett på tv: ”American Gladiators” repriser varje morgon till frukost.

Filmintresset växte fram: I Påskbergsskogen, med polarna Max och Björn och en hel del fejkblod på ketchupbas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0