Culture Clash - Dread meets Punk Rockers av Don Letts

Har just mailat iväg min recension av Don Letts's Culture Clash till tidskriften Testcard-Beiträge zur Popgeschichte (bidrag till pophistorien).







Don Letts var DJ på legendariska Roxy-Club i London 1976 där de viktigaste brittiska punkbands uppträdde: The Adverts, X-Ray-Spex, The Buzzcocks, The Slits, Wire, The Jam und Sham 69. Och eftersom det på den tiden knappast fanns några punkskivor än - förutom av US-band som The Stooges, New York Dolls och The Ramones - spelade Don Letts egna remixes av reggae och dub-skivor. Hans pappa som invandrat från Jamaica under 1950-talet var en viktig inspirationskälla eftersom han, pappan alltså, själv hade ett soundsystem: Duke Letts Superstonic Soundsystem där han spelade skivor av Trojan Label. Det är nog Don Letts att tacka för att många punkband som t.ex. The Clash eller PiL (John Lydon's band efter Sex Pistols) blev så reggae-influerade!

Efter ett tag så blev Don Letts inspirerad av punkens Do-It-Yourself-kultur, fixade en filmkamera och började filma. Från det materialet kunde han sen göra sin dokumentation Punk Rock Movie samt filmen
Punk:Attitude som finns på DVD.

Letts som själv var med i Big Audio Dynamite ett tag blev även manager för The Slits, det legendariska punkbandet som skulle bli så inflytelserik för RiotGrrrl. I Derek Jarman's film Jubilee är de förresten med och
smashar sönder en bil!

Letts reste med John Lydon till Jamaica (med endast ett par kalsonger i bagaget!) där han aldrig varit själv - men filmen The Harder They Come betytt mycket för honom. Han föjlde med The Clash till New York för att filma deras konserter där Scorcese och Robert de Niro kunde dyka upp. Hip Hop var på väg att slå igenom och energin som samlades där påminde Letts mycket om London 1976.

1982 visas Letts' musikvideo "Pass the Dutchie" av Musical Youth som första video av en svart konstnär på MTV, alltså innan ngt Michael Jackson-video. Letts berättar också om rasism i musiktelevisionen. När han dyker upp för att bli intervjuad om sina Clash-videos, blir MTV-redaktörerna helt tysta och säger att de inte visste att han var svart. Intervjun blev inte av eftersom MTV inte ville visa svarta konstnärer, menar Letts. T.ex. använde Codley and Creme roboter för sin video "Rockit" så att inte Herbie Hancock skulle synas i bild.

Idag är Letts återigen DJ, har en egen show på BBC, gjorde spelfilmen "The Dancehall Queen", flera CD-compilations och musikvideos samt musikdokumentationer om The Jam, Sun Ra och Franz Ferdinand.

kolla in:

http://www.bbc.co.uk/6music/shows/don_letts/





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0