På turné med filmer utan biodistribution




källa: Filmnyheterna
2009-11-06 Jan Göransson


Håkon Liu och Ivica Zubak, två långfilmsdebutanter utan svensk biodistribution är just nu på Lübecks filmfestival.
Foto: Jan Göransson

På turné med filmer utan biodistribution

distribution

De är båda två debuterande regissörer på festivalturné med sina just klara långfilmer. Däremot har varken Ivica Zubak eller Håkon Lius filmer någon biografdistribution. Filmnyheterna träffade dem i Lübeck.



Två unga hungriga långfilmsdebuterande filmregissörer har fått framträdande plats på pågående nordiska filmdagarna i Lübeck. Ivica Zubak, med bosniskkroatisk bakgrund, har gjort filmen ”Knäcka” för nästan inga pengar alls (700 000 kronor plus egna insatser) och norsktaiwanensika Håkon Lius rookiefilm ”Miss Kicki” som blev klar alldeles nyss. Men trots att filmerna är populära och efterfrågade på många filmfestivaler saknar båda filmerna svenska distributörer.

Terttioårige Ivica Zubak har gjort en film som är ett tragikomiskt drama där en artonårig kille (Filip Benko) ska veta hur han ska göra av sitt liv efter gymnasiet. ”Knäcka” är en historia om hur en ungdom går förlorad.

Varför ville du göra denna film?
- Jag har sett många talanger i betongförorter gå förlorade för att de inte vågade ta det viktiga steget att göra vad de egentligen ville med sina liv. I ”Knäcka” hamnar huvudpersonen Goran fel genom att han gjorde en god gärning. Och det är exakt vad som hände en kompis till mig en gång i tiden.

Varför började du göra film?
- När jag gick på gymnasiet så fick jag en filmidé, jag ville göra en krigsfilm men så blev det inte. En dag skolkade jag och hyrde fyra videofilmer – som man fick låna i fyra dagar för 44 kronor. Bland dem fanns Kieslowskis ”Frihet – den blå filmen” och den berörde mig djupt. Jag älskar musik och tyckte mycket om att dirigera skolkören, det var så häftigt att tänja på gränserna, få kören att ge allt, ja så att nästan rösterna sprack! Min första film som jag gjorde blev dålig och sen gjorde jag femton till och nu kan jag stolt konstatera att jag har producerat min första långfilm (”Foerteventura”) och även regisserat en (”Knäcka”).

Är det för att spara pengar som du själv agerar i dina egna filmer?
- Jag gillar verkligen att agera förutom att vara bakom kameran. I ”Foerteventura”, som är en dramaciencefiction, spelar jag en mentorroll medan i ”Knäcka” gör jag en mindre.

Jelena Mila, en av Balkans främsta skådespelerskor med fina insatser på bland annat Dramaten, spelar i ”Knäcka” Gorans mor.

Jelena Mila gör en mycket stark och rörande insats. Det verkar som du är mycket bra på att skildra kvinnor?
- Jag är uppvuxen med två systrar, min farmor tog hand om mig när mamma arbetade och när mamma blev arbetslös hade jag helt plötsligt fyra kvinnor omkring mig varje dag, plus grannarna som också till majoriteten bestod av kvinnor.

Varför är det så svårt att få din film distribuerad?
- Hittills har ingen distributör trott att den är tillräckligt kommersiell, men det tycker jag att den är. Ta till exempel Filip Benco, som spelar huvudrollen, som blivit värsta flickidolen. Han är med i tv-serien Andra avenyn och får varje månad 300 000 träffar på sin blogg

”Knäcka” har visats på Buff och Stockholm Filmfestival Junior, i Tjeckien och efter Lübeck ska Ivica Zubak åka till Finland och Paris med filmen.


Håkon Liu och Ivica Zubak i Lübeck.
Foto: Jan Göransson

Filmnyheterna har tidigare skrivit om ”Miss Kicki”. Nu är det Lübecks tur att visa den svensktaiwanesiska rookiefilmen om den före detta flygvärdinnan som åker till Taipei för att hitta kärleken. När Filmnyheterna träffar Håkon Liu ska han alldeles strax introducera sin film i festivalpalatset.

Gillar du att åka på filmfestivaler?
- Ja, jag älskar det. Det är så kul att möta en publik som är så filmälskande och dessutom får jag träffa många andra filmare.

Är det något speciellt att komma till Tyskland, tycker du? I det här landet gillar man verkligen svensk film.
- Här är det extra stort intresse för Pernilla August, som spelar Miss Kicki. För att få folk att se filmen räcker det med att säga att hon spelar huvudrollen.

Filmen blev mycket väl mottagen i Pusan i Sydkorea. Direkt efter Lübeck åker Håkon till festivalen i Mannheim-Heidelberg, därefter Stockholms filmfestival. På samtliga festivaler tävlar filmen.

Snart har filmen premiär i Taiwan. Hur gick promotionsturnén där?
- Det var helt galet. Det är ett otroligt stort intresse för filmen. Det var tv-intervjuer och plåtningar från morgon till kväll i en hel vecka!

Hur är det att göra en sådan här film för så lite pengar (tio miljoner kronor)?
- På många sätt var det väldigt tungt men å andra sidan har jag försökt jobba med sådant som inte kostar pengar, till exempel trovärdiga relationer, stämningar och stora känslor.

Men än har filmen ingen svensk distributör?
- Först koncentrerar vi oss på premiären i Taiwan som äger rum den 4 december. Under tio dagar, när Stockholm filmfestival pågår, så kan vem som helst hyra filmen på Telias IP-portal, som är till för att uppmuntra filmer utan biografdistribution. Man kan till och med rösta på den där. Jag ser ingen motsättning i att vi testar fler fönster samtidigt och förhoppningsvis tycker den potentiella distributören likadant.

Nordiska filmdagarna, de 51:a i ordningen, pågår fram till söndagen 8 november.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0