Mest sedda svenska dokumentären på 30 år

källa: http://www.filmnyheterna.se

2009-11-03 Susanne Roger


Farah Diba och Nahid Persson Sarvestani.Foto: Folkets Bio

Mest sedda svenska dokumentären på 30 år


Efter helgens visningar har "Drottningen och jag" lockat fler biobesökare än någon annan svensk dokumentär de senaste 30 åren.


Nu slår Nahid Perssons dokumentärfilm ”Drottningen och jag” publikrekord – när det gäller svensk dokumentärfilm vill säga. Inte sedan Stefan Jarls "Ett anständigt liv", som hade premiär 1979 och med totalt hela 302.356 besök, har en svensk dokumentärfilm haft så höga publiksiffror. "Drottningen och jag" har i dagsläget setts av 38.169 personer. Redan i maj skrev Filmnyheterna att det var den näst mest sedda dokumentärfilmen under 2000-talet, i topp låg då Anders Wahlgrens ”Sigrid & Isaac” (37.108 besök). Men den filmen får nu se sig omsprungen av ”Drottningen och jag”.

Katrina Mathson, Folkets Bio, vilken publik har ”Drottningen och jag” lockat?
- Det är ju självklart människor som är intresserade av Iran, både anhängare och motståndare. Sedan är det människor, framför allt kvinnor, som växte upp under Farah Diba-tiden. Men jag tror också att Nahid Persson drar publik eftersom hon är välkänd bland annat för filmen ”Prostitution bakom slöjan”.

Ett tag försvann "Drottningen och jag" från repertoaren, varför tog ni bort den?
- Det var helt enkelt för trångt på biograferna. Sedan la vi in den igenom eftersom vi ansåg att den hade ytterligare publikpotential.

När anser ni som distributör att en dokumentärfilm ”lyckats”?
- Nja, lyckats … men när publiksiffrorna är runt 10 000 anser vi att det är ganska bra. Men biostatistiken är ju inte helt rättvis, varken när det gäller dokumentärfilm eller spelfilm. Det finns ju andra fasta visningar på biograf, till exempel skolbiovisningar, som inte syns i statistiken.

Har den visats i hela landet?
- ”Drottningen och jag” har visats på 81 orter över hela Sverige – alfabetiskt från Angered till Östersund. Både 35 mm och digitala kopior.

”Drottningen och jag” hade premiär 13 februari 2009 och distribueras av Folkets Bio.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0