ut med almanackan - boka in Satyajit Ray-filmserie på Kino i januari

I samband med Lunds konsthall som för närvanrande visar en utställning om indisk modernism
kommer KINO i Lund att visa en serie av den indiska regissören Satyajit Ray. Okej, man skulle kunna önska sig ett mere originellt program med olika filmer - och mera modernistiska sådana - men Ray har influerats av neorealismen och har varit en förebild för indiska regissörer som inte ville göra kommersiell film utan som ville satsa på socialrealistiska samhällsskildringar (den sk parallel cinema). Rays svartvita filmbilder är otroligt vackra! Föga överraskande alltså att Pather Panchali fick pris i Cannes. Akira Kurosawa lär ha sagt: "Att inte ha sett en film av Ray är lika med att vara på jorden utan att ha sett varken sol eller måne."


FILM AV SATYAJIT RAY


Söndag 10 januari 18.30
Aputrilogin 1: Pather Panchali (”Sången om den lilla vägen”)
1955, 115 min

Tisdag 12 januari 18.30
Aputrilogin 2: Aparajito (”Den obesegrade”)
1956, 113 min

Torsdag 14 januari 18.30
Aputrilogin 3: Apu Sansar (”Apus värld”)
1959, 106 min

Söndag 17 januari 18.30
Mahanagar (”Storstaden”)
1963, 131 min

Tisdag 19 januari 18.30
Charulata (”Den ensamma hustrun”)
1964, 117 min

Torsdag 21 januari 18.30
Pratidwandi (”Motståndaren”)
1970, 110 min

Söndag 24 januari 18.30
Shatranj Ke Khilani (”Schackspelarna”)
1977, 113 min

Samarbete mellan Lunds konsthall och biografen Kino.

Kino
Kyrkogatan 3, Lund
www.kino.nu

Filmerna är textade på engelska. Fri entré.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0