Nightmare on Elm Street revisited?

ojojoj, Ingmar Bergmans liv ska bli TV-serie, rapporterar DN. Manuset ska skrivas av Henning Mankell.

källa:
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/mankell-skriver-svt-drama-om-bergman-1.1017524
DN Publicerat 2009-12-21 14:12

"Henning Mankell ska skriva manus när SVT gör sin största satsning hittills, ett tv-drama i fyra delar om Ingmar Bergman.

– Det här ska bli det största och bästa som SVT hittills producerat, berättar SVT-chefen Eva Hamilton, när planeringen för serien presenterades på måndagen.

Idén står Henning Mankell för, men SVT:s dramachef Gunnar Carlsson blev inte förvånad när Mankell ringde. Beredskapen fanns redan.

– Förr eller senare skulle det bli aktuellt; vi hade börjat agera om något år om inte Henning Mankell hört av sig.

I nuläget finns ett 90-sidigt dokument som Mankell författat. Det närmaste året ska han skriva på manus. Till nästa jul kommer det att stå klart vem som ska regissera och vem som ska spela Ingmar Bergman. Än så länge vill varken Henning Mankell eller Gunnar Carlsson tala om vilka det kan bli.

– Det kommer inte att bli en episk berättelse om Ingmar Bergmans liv, säger Henning Mankell, som är gift med Ingmar Bergmans dotter Eva.

– Det som intresserar mig är i stället konstens pris. Vilket pris har besattheten att utföra saker? Det är en allmängiltig frågeställning som såväl en småföretagare i Småland som en professor vid Karolinska ställs inför. Dilemmat är så otroligt tydligt i Ingmar Bergmans liv. Han hade nio barn men var i slutet av sitt liv ändå ensam.

Såväl Ingmar Bergman som Henning Mankell är mycket stora internationellt. Ingmar Bergman, som föddes 1918 i Uppsala och dog 2007 på Fårö, spelade in sammanlagt 60 filmer och satte upp 150 teaterföreställningar. 61-årige Henning Mankell har skrivit 41 böcker som hittills sålt i mer än 35 miljoner exemplar. Han har även skrivit ett flertal teaterpjäser som spelas världen över. 2008 var han den nionde mest säljande författaren i världen.

Eva Hamilton är säker på att det ska finnas internationellt intresse för satsningen.

– Kombinationen Ingmar Bergman–Henning Mankell borgar för det.

SVT kommer att börja söka samarbetspartner under filmfestivalen i Berlin i februari.

– Vi behöver skaffa de resurser som behövs. Det ska inte bli några kompromisser, menar Eva Hamilton.

I nuläget är planen att det ska bli fyra 60 minuters-program.

– Fyra timmar är en oerhört lång tid. Samtidigt är mellanrummen viktiga, säger Henning Mankell. Men om jag upptäcker att det blir fem eller sex delar, då tar jag upp det med SVT.

Under nästa år ska Henning Mankell sitta hemma i Sverige, och hemma i Afrika, och skriva. Han kommer inte att besöka de platser som filmen ska utspela sig på. Men han talar redan om att det blir mycket ”kostym”.

– Vi måste visa alla platser, från Stadsteatern i Helsingborg och framåt. Ska man göra det blir det kostsamt. Men jag tror det här är rätt kommersiellt. Ingmar Bergman sa alltid att man ska känna sitt marknadsvärde.

Ingmar Bergman stod Henning Mankell nära.

Vad betyder det för ditt manusskrivande?

– Det är inte avgörande. Jag kunde ha skrivit ändå. Men det är dumt att inte använda sig av en insikt. Jag har funderat på om det är ett problem att jag tillhör hans familj. Men jag är säker på att det inte skulle vara ett problem för honom, och det är inget problem för mig. Min fru tycker också att det är utmärkt att jag gör det här.

Annika Hamrud"

[email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0